NRC verdwijnt in 2014, Volkskrant 2 jaar later

Gisteren werden weer eens oplagecijfers gepresenteerd van dagbladen. Dat gebeurt op zo’n manier dat na lezing niemand weet hoe de werkelijkheid in elkaar zit. Gaat het om gedrukte oplage, om verspreide oplage, om betaalde oplage?
De uitgevers proberen al die begrippen zoveel mogelijk door elkaar te husselen teneinde de werkelijkheid te verhullen. Begrijpelijk.
Laten we als norm voor de gezondheid van de dagbladen het aantal mensen nemen dat bereid is voor de normale prijs abonnee te zijn. We rekenen dus niet de gratis verspreiding mee, niet de (proef)abonnementen met hoge kortingen of andere foefjes om de werkelijkheid te verhullen.
Dan zijn de feiten als volgt:
In het vierde kwartaal van 2005 had NRC Handelsblad 212.832 abonnees. Dat waren er in hetzelfde kwartaal van 2008 167.704. Dat is een daling van 21,5 procent, ofwel ruim zeven procent per jaar.
In het vierde kwartaal van 2005 had de Volkskrant 240.377 abonnees. Dat waren er in hetzelfde kwartaal van 2008 195.299. Dat is een daling van 19 procent, ofwel ruim zes procent per jaar.
Voor beide dagbladen is derhalve het eind in zicht. Bij een oplage van minder dan 120.000 à 100.000  zijn kranten als Volkskrant en NRC niet meer te maken (dan zijn ze beide een stuk kleiner dan nu het Brabants Dagblad is).
Het is niet te zeggen wanneer dan niveau zal zijn bereikt. Misschien stuiten titels op enig moment op een harde kern. Maar het kan ook zijn dat het verval sneller zal gaan wanneer de kwaliteit van de kranten verder terugloopt, omdat de kosten moeten worden aangepast aan de verminderde oplaag.
Als het verlies echter in dit tempo doorzet, dan zal NRC over vijfenhalf jaar verdwijnen, de Volkskrant zal het nog acht jaar volhouden.

Bron(nen):   Het oplage instutuut