Oude media voeren achterhoedegevecht

Uitgevers van kranten en papieren tijdschriften bezinnen zich onder aanvoering van Rupert Murdoch op manieren om lezers ook op internet te laten betalen voor informatie, maar het is een hopeloze missie. Murdoch heeft geen idee wat internet is, schampert  Michael Wolff in zijn column op de site Newser, want hij is nog nooit online geweest.
De druk op uitgevers van oude bomen om lezers op een of andere manier te laten betalen, is toegenomen nu de advertentie-inkomsten uit internet tegenvallen. Dat komt deels door de recessie, maar ook doordat ondernemingen online veel gerichter kunnen adverteren en zich daardoor zijn gaan realiseren dat ze in het verleden veel te veel hebben betaald. Inmiddels gaat dat zo ver dat het hele nut van adverteren ter discussie staat.
De mannen uit de oude media proberen nu tijd te rekken, stelt Wolff, zodat ze hun mooie banen kunnen behouden tot ze hun pensioengerechtigde leeftijd hebben bereikt. Maar een oplossing hebben ze niet voor handen. Er zijn te veel partijen die belang hebben bij het aanbieden van gratis nieuws. De dagen van de traditionele media zijn geteld, de toekomst is aan de ‘internet-mensen’.

Bron(nen):   Newser  Welingelichte Kringen