Het nieuwe adverteren

Eerder dit jaar werden bezoekers van het Londense Liverpool Street Station verrast door enkele honderden reizigers die opeens in zang en dans uitbarstten, op de tonen van een oude hit van het zangeresje Lulu (Shout).
Wat niemand doorhad, was dat dit dansfestijn werd opgenomen met verborgen camera’s – het was een stunt van T-Mobile. Er was weinig spontaan aan de happening en het filmpje diende ter ondersteuning van de campagne, getiteld “Life’s for Sharing.”
Het filmpje werd op de tv vertoond en ging daarna uitgebreid rond op het internet. Via e-mail, blogs en allerlei vrienden-netwerken vond het zijn weg naar de consument en op enig moment was het 15 miljoen keer bekeken op YouTube. Het spotje werd zo leuk gevonden, dat mensen op het idee kwamen soortgelijke feestjes te organiseren.
T-Mobile tevreden.
Met deze hype werd getoond dat het klassieke adverteren – koop ruimte in krant en op tv en toon je commercial – steeds meer tot het verleden behoort. Het gaat er nu om dat een product op internet bestaat. Tot op heden hadden adverteerders niet altijd veel animo om hun geld naar internet te brengen, maar de vitaliteit van allerlei sociale netwerken doet ze ontdekken dat je op deze manier je boodschappen goed kunt verspreiden. En vaak ook nog zonder dat je ervoor betaalt.
Gevolg is dat de reclamewereld speurt naar soortgelijke ideeën als het T-Mobile-filmpje, terwijl de budgetten intussen krimpen. Krimpen vanwege de economische crisis, maar ook omdat steeds meer getwijfeld wordt aan klassieke reclame-methoden. Verwacht wordt dat kranten, tijdschriften en televisie steeds minder reclame-inkomsten zullen krijgen – ook als de crisis weer voorbij is.
Deze week is er in Cannes het jaarlijkse reclamefestival waar reclamemakers uit de hele wereld op afkomen. Daar gaat er altijd decadent aan toe, maar behalve feesten mogen de aanwezige reclamejongens nu ook bedenken over hoe hun vak er in de toekomst uit zal zien.
En dat zal vermoedelijk weinig lijken op hoe het allemaal was.

Bron(nen):   The New York Times