Niet op internet

Alle kranten en tijdschriften proberen op internet een nieuw bestaan op te bouwen, nu de papieren versie van hun bezigheden snel aan belang inboet.
Alle? Nee, in het verre Gallië is een weekblad dat vanuit de Parijse rue St. Honoré zijn dappere strijd op papier voortzet, Le Canard enchainé.
Wie op de site van Le Canard komt, krijgt te lezen dat er hier niets te doen is. Geen nieuws, geen grappen en/of tekeningen, eigenlijk helemaal niets. 
Le Canard enchainé is het beste Franse weekblad dat iedere woensdag op groot krantenformaat verschijn, 8 pagina’s dik. Inhoud: satire en onthullingen. Grappig, geestig en vlijmscherm worden allerlei Franse zaken besproken die het daglicht nauwelijks verdragen. Voor Le Canard blijven maar weinig geheimen verborgen en het blad verkoopt bijzonder goed, doorgaans zo’n 350.000 exemplaren per week. Het bijna 100 jaar oude weekblad is eigendom van de redacteuren en het geld stroomt binnen.
Nadelige gevolgen van de ineengestorte advertentiemarkt kent het blad niet, want er staan geen advertenties in. Nooit.
En internet? "Het is ons werk om lezers te informeren met inkt en papier – en daar gaan we gewoon mee door," aldus de site. C’est tout. 

Bron(nen):   Le Canard enchainé