Vernieuwing bij de NPO

Met wel 71 nieuwe programma’s komt de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) het komende seizoen. Dat zegt directeur televisie Gerard Timmer. “Wij zijn strijdbaar, moeten ondanks de bezuinigingen blijven vernieuwen en tonen met al deze programma’s aan waar onze meerwaarde ligt. Onafhankelijk, zonder commercieel belang en vanuit een Nederlands perspectief. Nederland verdient een sterke publieke omroep.”

Wekelijks kijken bijna 15 miljoen mensen naar de NPO en daarom is de NPO van grote betekenis, aldus de omroepbaas. Volgens Timmer is het nog de enige plek waar dag in, dag uit, alle bevolkingsgroepen samenkomen. “De programma’s krijgen niet voor niets constant hoge waarderingen van het publiek.” Daarbij hoeft niet elk programma door iedereen goed gevonden te worden om belang te hebben, zegt Timmer. “Juist in de verscheidenheid zit de kracht, net als in onze maatschappij.”

Vanaf januari komt De Wereld Draait Door van Nederland 1. Daarmee wordt de zender ‘de polsslag van de dag’, de plek voor breaking news, extra nieuwsupdates van de NOS en de actualiteitenrubrieken als Eén Vandaag en Pauw en Witteman.

Nederland 2 is er voor de verdieping achter het nieuws in verschillende genres, zoals levensbeschouwing, kunst en cultuur. Er komt eindelijk wat meer ruimte voor documentaires. Met ingang van januari 2014 bijvoorbeeld prime time maandag om 21.00 uur, in plaats van laat op de avond.

Nederland 3 legt meer nadruk op een jonger publiek. Vanaf januari staat de vooravond van 3 in het teken van een dagelijks drama gericht op jongeren.

 

Een lijst van programma’s die eraan komen:

 

Boer zoekt vrouw met een internationaal karakter waarin geëmigreerde boeren op zoek gaan naar hun grote liefde

– Tot op het bot, Leontien van Moorsel helpt meisjes anorexia te overwinnen

– De serie Drie koningen, over de koningen Willem I, II en III,  ihkv de nationale viering van 200 jaar koninkrijk

– Een 4-delige dramaserie over het leven van Johan Cruijff

– Op Nederland 2 krijgen Eva Jinek en Sven Kockelmann vanaf januari een gezamenlijk dagelijks interviewprogramma

– Nederland 3 introduceert The Undateables, waarin jonge mensen met een beperking worden geholpen bij het vinden van een date

– In Camping Powned neemt Rutger Castricum gezinnen die al lang niet meer op vakantie zijn geweest mee op reis naar Frankrijk

– Stotteraars worden in Sprakeloos door Arie Boomsma geholpen om hun probleem onder de knie te krijgen

– Zapp en Zappelin volgen kinderen en jongeren die thuis zorgen voor een langdurig ziek of gehandicapt gezinslid

– Jelle Brandt Corstius presenteert de juniorversie van documentaireserie Nederland van Boven

 

Bron(nen):   The Post Online      

2 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. kletsmajoor

    Met de zin “Onafhankelijk, zonder commercieel belang” wordt iets geclaimd dat niet waar is. De NPO verdient de helft van z’n geld met het verkopen van reclameblokken rondom populaire programma’s en er zijn allerlei programma’s die gesponsord worden door bedrijven, organisaties en overheden. Verder kan ik de programma’s op de NPO qua sfeer en (gebrek aan) diepgang niet onderscheiden van de programma’s bij de commerciëlen. Kortom, weinig verschil met de commerciële zenders behalve dat de NPO het veilige vangnet van de staatssubsidie heeft. Het grootste verschil zie ik bij de nieuwsvoorziening die bij de NPO selectief en soms behoorlijk vooringenomen is.

  2. BeelaTeismar

    Net alsof je de programmering van RTL 4 leest.

Reacties niet toegestaan