Frontale aanval op de journalistiek

Oh, wat zijn de verkiezingen toch saai, klagen Duitse journalisten in grote eensgezindheid.
Nee, zegt Michael Hanfeld in de Frankfurter Allgemeine Zeitung, het is precies andersom: Ihr seid die Langweiler!
Eerder deze week zaten een paar journalisten op de tv te praten en toen zei iemand: die Merkel is alert en spits en geestig als je met haar spreekt, maar zodra de camera loopt, merk je daar helemaal niets meer van. Dan voert ze eindeloos het woord en als je niet oppast, val je gewoon in slaap.
O ja, vraagt Hanfeld zich hardop af?
Eerlijkgezegd vindt hij de Duitse journalistiek slaapverwekkend en nietszeggend. Vragen over de kleur van een zwembroek, of wat de best lijkende stropdas is – dat gebeurt naar zijn zin veel te veel en veel te vaak. Maar het oprechte vraaggesprek, de spannende duels op het scherp van de snede, die bestaan volgens hem nauwelijks meer – alsof ergens in het geheim is afgesproken dat zoiets niet langer kan.
Zijn voorstel: laten journalisten zich grondig inlezen in de belangrijke dossiers en op basis daarvan goede en spannende gesprekken voeren met hun opponenten. TV-presentatoren moeten eens goed in de spiegel kijken; niet om zichzelf eindeloos te schminken, maar om zich af te vragen of het niet de hoogste tijd is dat er eens op een andere manier wordt gewerkt.

Bron(nen):   Frankfurter Allgemeine Zeitung