Hoe internet de wijnwereld zuivert

Media
door Admin
maandag, 28 september 2009 om 00:00
welingelichtekringen header 1
Robert Parker - de bekendste wijnschrijver ter wereld - is in opspraak. Zijn eigen blad, de Wine Advocate, blijkt te zondigen tegen de door hemzelf opgestelde strikte regels: de afstand tot importeurs was niet groot genoeg om gezaghebbend te zijn (betaalde trips) en een van zijn medewerkers gaf hoge cijfers aan wijnen die zeer middelmatig waren - hoogst verdacht. Parker liep tegen de lamp door publicaties op internet waar op allerlei fora druk over wijn wordt gesproken en gediscussieerd. Met andere woorden: dankzij de techniek (internet) zijn wijnschrijvers niet langer onaantastbaar en kunnen ze waar nodig onder vuur worden genomen. Natuurlijk werd er over wijn al langer op internet geschreven, maar een dergelijk schandaal had nog niet plaatsgevonden. Terwijl de rest van de wereld dankzij internet steeds transparanter werd, was de wijnbusiness nog blijven steken in de bekende corrupte praktijken. Dus ook in het blad van Parker ging het toe als vanouds. Een van zijn medewerkers ging voor de Wine Advocate (mooie titel!) mee op een snoepreisje naar Argentinië, Chili en Australië, waarvan later bleek dat alles was betaald door de importeurs. Dat was goed verborgen gehouden voor de lezers, want het dogma van Parker is: geen geld aannemen, alleen zo blijf je onafhankelijk. Niet dus, en het gezag van Parker kreeg een enorme douw. Ook al omdat hij eerst nog ontkende en vervolgens, toen het was uitgekomen, aan damage control deed. Maar toen was het kwaad al geschied. Op internet werden alom de pijlen op hem gericht, zozeer dat de kwestie zelfs in de mainstream media kwam en een krant als The Wall Street Journal erover ging schrijven. In Slate - waar deze gegevens aan worden ontleend - staat ook een hoogst vermakelijke schets over een als topwijn aangeduide Sierra Carche die niet is te zuipen.Leest u het zelf maar. Conclusie van Slate: de wijnjournalistiek bevindt zich in een crisis, met de bladen gaat het slecht en de grote wijnschrijvers blijken soms veel afhankelijker dan altijd werd gedacht. En waar hebben we dit aan te danken? Aan internet. In zijn prachtige boek Wat Zou Google Doen wijdt Jeff Jarvis vele woorden aan dit verschijnsel: op allerlei duistere plekjes schijnt het internet-licht en  worden veel louche zaken voorgoed aan de duisternis onttrokken.
Bron(nen): Slate