De krant van morgen

Rupert Murdoch blijft on the move. Eerder al meldde hij dat hij geld ging vragen voor de internet-versie van zijn kranten. In de hoop zo nog wat te verdienen met zijn mooie titels die als papieren krant steeds kleiner worden en die hun vele informatie op internet gratis aan de lezers aanbieden. Murdoch is miljardair en dan is er natuurlijk een grens aan wat je allemaal weggeeft.
Bij de Amerikaanse The Wall Street Journal (ook van Murdoch) moet al voor een deel van de inhoud betaald worden, nu zijn daar de plannen bijgekomen voor zijn Londense vlaggeschepen: The Times en The Sunday Times.
Voor 50 pond per jaar kunnen lezers zich abonneren op wat heet: Times +. En kunnen ze allerlei aanbiedingen van het krantenbedrijf tegemoet zien als een soort premium members. Het is een manier om de band met de lezers aan te halen. Aan de hand van profielen worden goederen en diensten aangeboden die de lezers moeten plezieren. Bijvoorbeeld: korting op de trein van Londen naar het vliegveld Heathrow.
Het idee is een vervolg op Culture + dat de krant inmiddels kent en dat 90.000 abonnees telt. Dan is er nog Travel + in de maak. Ook de katernen Style en Food zullen vermoedelijk op een dergelijke wijze worden geëxploiteerd. Het krantenbedrijf wordt naast uitgever van de krant (op papier, op internet) een winkelbedrijf dat zijn klanten goed kent en dat ze op maat wil bedienen.
Naar het schijnt zit concurrent The Guardian al op een soortgelijk spoor.

Bron(nen):   Financial Times