Het succes van Boer zoekt vrouw: 5 verklaringen

Boer zoekt vrouw is al jaren het best bekeken amusementsprogramma van Nederland – met afstand. Hoe kan dat? Vijf verklaringen van de Volkskrant voor het succes.

1. Boer zoekt vrouw is authentiek. Ellen van der Linden, KRO-eindredacteur van Boer zoekt vrouw: ‘Je bent getuige van het meest intieme moment in iemands leven: het begin van een relatie. Je ziet verliefdheid ontstaan. Soms ook niet, natuurlijk. Maar of het nou lukt of niet, de kijker is er getuige van.’

2. Boer zoekt vrouw is leuk omdat het anders is dan Idols. Televisiewetenschapper Maarten Reesink: ‘Je ziet de authentieke mens achter de boer. Soms zijn ze zó stuntelig, dat moet wel echt zijn. Het biedt een tegenwicht in een wereld waarin foto’s in tijdschriften nep of gemanipuleerd zijn en banken zomaar kunnen omvallen. Het is anders dan andere reality-shows. ‘

3. Boer zoekt vrouw is oer-Hollands. Reesink: ‘In Boer zoekt vrouw zien we het Nederland uit de jaren vijftig: geen buitenlanders, vrouwen achter het aanrecht, om 6 uur de aardappelen op tafel.  De wereld in Boer zoekt vrouw is heel overzichtelijk. Ik zie een link met de populariteit van Geert Wilders. Ook hij wil terug naar een oer-Hollands, ongecompliceerd Nederland.’

4. Boer zoekt vrouw is gezellig. Tessa van Grafhorst (27) is fan: ‘Samen met mijn vriendinnen kijk ik elke week naar Boer zoekt vrouw.  Van tevoren koken we de recepten uit het programma. Die staan op de website van het programma. Zoals de wortelstamp met speklappen van de moeder van Peter of de Irish Coffee van Els.

5. Boer zoekt vrouw is een briljant format Nilessen: ‘De KRO zag meteen dat dit format in al zijn eenvoud zo veel méér is. We hebben meteen toegehapt. Het programma wordt gemaakt door producent Blue Circle, een volle dochter van FremantleMedia, en dat is weer een dochter van de RTL Group. Bij RTL roepen ze daarom altijd: het is niet erg dat de KRO het heeft, want wij verdienen óók aan Boer zoekt vrouw. Dat is waar, maar ze zouden er uiteraard veel meer mee verdienen als zij het programma zélf zouden uitzenden. Ik denk dat ze veel spijt hebben, want het kan bijna niet anders dan dat Blue Circle het ook bij RTL heeft aangeboden. Wij waren er alleen sneller bij.

Zie de link naar de Volkskrant voor de hele argumentatie.

Bron(nen):   de Volkskrant