Een van de stiekeme voordelen van het beroep van journalist
was dat je de wereld kon zien op kosten van je baas. Vandaar dat bij sportevenementen, congressen en andere gebeurtenissen duizenden journalisten elkaar verdrongen om hetzelfde te verslaan. Zeker als die gebeurtenis plaatsvond in Rio of Cannes. Maar de lezers en adverteerders zijn de
media aan het verlaten, het geld is op, de reisjes voorbij. Dus doen nu vooraanstaande journalisten wat tot voor heel kort ongehoord was: zich laten fêteren door bedrijven. Journalisten van
Newsweek en
The New York Times bevonden zich onder een gezelschap van 150 journalisten en andere gasten die in de watten zijn gelegd bij een reisje naar Jamaica op kosten van de consumenten e-newsletter
Thrillist en een paar andere sponsoren. Balcons met zeezicht, merk zonnebrillen, butlers, alles included. Toen de trip en de deelname van
Newsweek verslaggevers uitlekte maakte het blad te kosten snel over naar de organisatoren van de reis. Welingelichte kringen zal u berichten als in
Newsweek of
The New York Times opmerkelijk vriendelijk wordt geschreven over
Thrillist. Want dat zal toch wel de bedoeling van de organisatoren van het tripje zijn geweest.