YouTube wedijvert met tv

Eind oktober geleden zette YouTube een heel concert online van de band U2 in Pasadena, Californie. Het webkanaal dat bekend staat om korte muziefragmenten, tapte daarbij uit een heel ander vaatje.
Maar ook de wereldberoemde popband deed iets nieuws: internet werd te hulp geroepen om als het ware reclame te maken voor een wereldtoernee van U2, die niet geheel naar wens verliep. In de hoop dat deze registratie alsnog vele 100-duizenden mensen zou aanmoedigen naar het live-concert te gaan.
Wat is inmiddels de balans?
Onder de kop Beautiful Day beschrijft The Times dat nu al meer dan 10 miljoen mensen hebben gekeken. Eerder waren ‘grote’ concerten op internet geen succes, omdat de techniek te wensen overliet, en geluids- en beeldkwaliteit onder de maat waren.
10 miljoen kijkers, zo zegt The Times, is echt heel veel. Er zijn maar weinig tv-programma’s in Groot-Brittannie die zoveel kijkers weten te lokken. Met andere woorden: de aanval van YouTube (eigendom: Google) op de klassieke tv-zenders is geopend.  
En nog een detail: YouTube betaalde geen cent; het grote U2 moest de concertregistratie gratis komen brengen. Want zo zijn inmiddels wel de verhoudingen.

Bron(nen):   The Times  Welingelichte Kringen