Biz Stone, een van de oprichters van
Twitter, gelooft helemaal niets van de nieuwe plannen van Rupert
Murdoch om
Google te verbieden 'zijn' kranten te plunderen.
Gisteren meldde deze site (tweede link) hoe de mediatycoon aan
Microsoft heeft gevraagd een plan te ontwikkelen waardoor de nieuwsberichten van de Murdoch-kranten niet meer te vinden zijn met behulp van
Google.
Stone vindt dit in het internettijdperk een achterhaalde verdedigingslinie. "The future is in openness not [being] closed," zei hij tegen de
BBC. "They should be looking at this as an opportunity to try something radically different and find out a way to make a ton of money from being radically open rather than some money from being ridiculously closed."
Dit is een oud strijdpunt in de internet-economie: moet iets gratis zijn of niet?
Aan een kant is een opmars te zien van gratis diensten: nieuws, vliegtickets, telefonie, porno; tegelijk boezemt dit menige ondernemer angst in, omdat oude businessmodellen zo verdwijnen als sneeuw voor de zon.
In die zin is het duel tussen Murdoch (schatrijk geworden in de oude
media) en Stone een prachtige strijd. Wie gelijk heeft, weten we heel binnenkort (
Welingelichte Kringen zegt: Stone).