Digibewust wil mensen laten schrikken met hackers filmpje

Vorige week verscheen er ineens een vrij bijzonder filmpje op mediawebsite Dumpert. In de video is te zien hoe een hacker in een paar dagen tijd 100.000 euro bij elkaar steelt van internetgebruikers die helemaal niets in de gaten hebben. De video is ondertussen al meer dan 90.000 keer bekeken.

De hacker in het filmpje koopt pinpassen en pincodes van jongeren (geldezels). Vervolgens belt hij nietsvermoedende mensen op en doet zich voor als een medewerker van de bank, met het excuus dat er een storing is geconstateerd bij het internetbankieren. Zo krijgt hij mensen zo ver om hun bankcodes aan hem te verschaffen. Daarmee haalt hij geld van hun rekening en stort dit op de rekeningen van de geldezels, uiteindelijk haalt hij de rekeningen leeg met de gekochte pinpassen. Ook wordt in het filmpje duidelijk hoe onveilig het is om open hotspots te gebruiken en dat er in Oekraïne Nederlandse callcenters zitten die de Nederlandse consument op grote schaal oplichten op bovenstaande manier.

Al vrij snel bleek het om een nepfilmpje te gaan en was het zoeken naar de makers achter de video. Digibewust kwam afgelopen weekend met onderstaande video, waarin ze bekennen achter het filmpje te zitten. Digibewust is een organisatie die zich inzet voor veilig gebruik van computers, tablets, mobiele telefoons en andere digitale apparatuur. Ondanks dat het filmpje gespeeld is, verzekert men bij Digibewust dat alle gebeurtenissen daadwerkelijk voorkomen in Nederland.

 

 

Digibewust wil mensen laten schrikken met deze video en ze de ogen openen. ‘Internetfraude is voor slimme hackers kinderlijk eenvoudig als consumenten en bedrijven zich online slecht blijven beveiligen en slordig met wachtwoorden en persoonlijke gegevens omgaan’, aldus Marjolijn Bonthuis van Digibewust. Het is naïef om te denken dat internetfraude niet bestaat of dat je er niet door getroffen zal worden.

Bron(nen):   AD      

3 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Genuine_Defector

    “Vervolgens belt hij nietsvermoedende mensen op en doet zich voor als een medewerker van de bank, met het excuus dat er een storing is geconstateerd bij het internetbankieren. Zo krijgt hij mensen zo ver om hun bankcodes aan hem te verschaffen.”

    Zijn er werkelijk nog (zoveel) mensen in Nederland die hier in trappen? In elk(e) brief, mail of bericht van de bank of middels reclames en aankondigingen op televisie, radio en andere media heb ik de afgelopen jaren gelezen dat ze nooit op deze manier dergelijke gegevens vragen. Laat staan pincodes. Je wordt haast doodgegooid met de waarschuwingen.

    • Dead Silence

      Bij goedglovige en fatsoenlijke senioren waar geld zit en niet heel erg vertrouwd zijn met computers maar er wel mee omgaan gebeurt dit helaas.

      (in antwoord op Genuine_Defector)
  2. RhodBerth

    Dat heeft totaal niks met hacken te maken.
    Het zit in ‘social engineering’, niet in digaal/computer hacken.
    Mensen worden voor het verkeerde bang gemaakt.

Reacties niet toegestaan