Guardian: weg met de pay wall

De speurtocht naar het ideale businessmodel voor internetjournalistiek gaat onverminderd door. Liet The New York Times vorige week weten dat de online-krant achter een pay wall zal verdwijnen en beweerde het grote Franse weekblad L’Express dit voorbeeld te zullen volgen, nu is het woord aan The Guardian, de bekende Londense krant. 
Editor Alan Rusbridger liet dit weekend in een veelbeluisterde toespraak weten dat zijn krant hiertoe nooit zal overgaan. Geld vragen voor informatie op internet acht hij een inperking van de informatie-revolutie die op dit moment gaande is.
De nieuwe trend van verspreiding van ideeen en van andere gezagsverhoudingen die hierdoor ontstaan moeten volgens Rushbridger niet worden belemmerd door informatie achter te houden.  
Bovendien verwees hij naar een invloedrijke advertentiemogul die had gezegd dat de advertentieomzet op het web in 4 jaar tijd zal verdubbelen. Met andere woorden: er wachten meer lezers en meer adverteerders.
Wie geld vraagt voor zijn general interest-content, zo waarschuwde de hoofdredacteur, moet bovendien concurreren met uitstekende ‘gratis’ sites als de BBC en als The Guardian. Drie keer raden waar de lezers dan naartoe zullen gaan…
Rushbridger wil internet liever als een uitdaging zien; moet je eens kijken hoe groot het publiek kan zijn dat in potentie binnen je bereik ligt als je eenmaal online bent, zo hield hij zijn gehoor voor. 
Een derde deel van de 37 miljoen bezoekers van de Guardian-site komt uit het buitenland. Vergelijk dat eens met 50 jaar geleden toen de papieren krant voor het eerst over de grens werd verkocht: dat ging destijds om 650 exemplaren per dag…

Bron(nen):   The Guardian