De rampzalige resultaten van de betaalpoort bij The Times

Een paar weken geleden introduceerden The Times en The Sunday Times als eerste algemene krant in de wereld een tolpoortje voor hun sites. Voortaan  moet je betalen om de sites te kunnen bezoeken. Een maand eerder was al ingevoerd dat een bezoeker zich moest registreren. In de hele wereld volgen dagbladuitgevers het experiment van de topkranten van Robert Murdoch: deze aanpak moet immers hun redding worden.
Als dat zo is, dan zijn de dagbladen reddeloos. Bijna niemand blijkt te willen betalen.
De cijfers. Het aantal bezoekers dat bereid was zich te registreren bedroeg ruim 150.000. Dat was tien procent van het oorspronkelijke regelmatige bezoek.
Van hen hebben tot nu toe 15.000 geld betaald. Voor een dag (een pond) of voor een langere periode (in de introductieperiode maximaal 5 pond).
Dat is bijna hetzelfde als niks. De kans dat veel dagbladen dit voorbeeld gaan volgen lijkt daarmee klein. De tolmuur blijkt een te grote hindernis. En met dit soort bezoekcijfers (Welingelichte Kringen trekt meer lezers) zullen ook de advertentie-inkomsten verschrompelen.
De cijfers komen van een site van ex-redacteuren van The Times, die in het verleden hebben laten merken zeer goede contacten te hebben binnen hun oude redactie.
De site brengt ook opwekkend nieuws voor de dagbladen. Reeds 12.500 mensen hebben een betaald proefabonnement genomen op de iPad-versie van The Times. Gezien het feit dat de iPad nog niet lang is geïntroduceerd in Engeland lijkt dat een heel goed resultaat.
Laten we eens afwachten hoeveel Nederlandse dagbladen eind van deze maand, als de iPad in Nederland komt, een iPad-applicatie hebben. Want daar kan een beetje geld aan worden verdiend.

Bron(nen):   Beehivecity