Wall Street Journal onthult hoe bedrijven ons bespioneren op Internet

Media
zaterdag, 31 juli 2010 om 00:00
welingelichtekringen header 1
4c812db292272995e5416a323e79bd37. Dat is de code die verborgen zit in de computer van Ashley Hayes-Beaty, een 26-jarige blondine in Nashville. De code onthult dat Ashley dol is op de films  "The Princess Bride," "50 First Dates" en "10 Things I Hate About You." Ze  kijkt vaak shownieuws en quizzen. De code, onthult de Wall Street Journal op basis van eigen onderzoek is van  Lotame Solutions Inc., een bedrijf dat zich bezig houdt met het verzamelen en dan weer verkopen van gegevens van internetgebruikers. Een filmbedrijf dat graag wil weten wie de doelgroep is voor films als 50 first dates, kan bij Lotame terecht. De cookies die sites op onze computers achterlaten blijken inderdaad niet zo onschuldig. Velen onthouden niet alleen wat nuttig is voor jou, maar vooral wat nuttig is voor hen. De 50 meestbezocht websites in de VS laten gemiddeld ieder 64 stukjes tracking technologie achter, die onthouden wat je doet en dus ook een beetje wie je bent. Sites als MSN laten er meer dan 100 achter.
Bedrijven die zich bezig houden met het samenstellen en verhandelen van profielen behoren tot de grote verdieners aan het internet. In de Wall Street Journal een zeer uitgebreid verhaal over deze toch tamelijk schokkende zaak. Daar blijkt ook dat het wissen van de cookies je niet ver brengt. Tenzij je nooit meer naar de vijftig best bezochte websites gaat.