The Voice of Vodafone klinkt vooral als heel veel geld

Gisteravond is bekend geworden dat de Amerikaanse zender NBC het format van ‘The Voice of Holland’ van Talpa heeft gekocht. Volgend voorjaar zal ‘The Voice of America’ in de VS worden uitgezonden, mogelijk onder een andere naam of in een iets aangepast format. 

In het persbericht van NBC wordt gesteld dat The Voice in Nederland inmiddels Idols en X-Factor van de eerste plaats heeft gestoten…’ Het programma had inderdaad een sensationele start met originele voorrondes waarin de jury blind voor auditerende kandidaten moest kiezen, wat verrassende keuzes opleverde. Daarna volgde een teleurstellende eliminatieronde waarin kandidaten het zingend tegen elkaar moesten opnemen in een ordinaire boksring, in goed Nederlands ‘The Battle’ genoemd. Het taalgebruik in het programma is sowieso doorspekt met Engels, tot en met het ‘I want you’ op de zetels van de juryleden in de audities, wat natuurlijk handig is bij eventuele belangstelling uit het buitenland.

Sinds enkele weken zijn de liveshows in volle gang. Omdat het programma zich op semi-professionele zangers richt, zitten echte miskleunen er allang niet meer tussen. Daarnaast treden de juryleden zelf ook regelmatig zingend op en ontvangt het programma iedere week internationale gasten, zoals James Blunt en Take That. Artiesten en kandidaten zingen live en meestal onder begeleiding van een live band. En zo ontpopt een talentenjacht zich tot een wekelijks muziekprogramma dat zijn weerga in Nederland niet kent. Qua sfeer doet het soms zelfs denken aan de Tros ‘Muziekfeesten op het plein’, hoewel de fine fleur van de Nederlandse popmuziek zijn neus daar voor ophaalt en men er meestal playbackt. 

Het zal geen kijker ontgaan dat The Voice of Holland wordt mogelijk gemaakt door Vodafone. Het hele decor is in Vodafone-stijl ingericht, de producten komen voortdurend in beeld en zelfs de presentatoren zijn verplicht het merk in het zonnetje te zetten. Het is eigenlijk verbazingwekkend dat het programma überhaupt onderbroken wordt voor reclameblokken. Dankzij deze vergaande vorm van commercialisering heeft RTL echter de stap kunnen maken van afzeiktelevisie naar een aantrekkelijk muziekprogramma dat rechtstreeks wordt uitgezonden en ruim twee uur duurt.

Bron(nen):   Talpa  The Voice...