De Wereld Draait Door is ‘uit’ in 2011

Wat is ‘uit’ en wat is ‘in’ in 2011 wat betreft de media? Het vakblad over journalistiek, Villamedia magazine, komt met een lijstje.
‘Uit’ zijn in ieder geval de Belgen. Volgens het blad zijn er inmiddels zoveel in de Nederlandse media actief, ‘dat hun positieve effect wel over zijn hoogtepunt heen moet zijn’. Die ‘domme Olanders’ hebben nu geleerd dat ze meer de nadruk moeten leggen op de organisatie, de verpakking, en verpakking van hun nieuwsproducten.
Ook de De Wereld Draait Door is ‘uit’. De verrassing is er na vijf jaar en met te vaak dezelfde gasten wel van af. ‘Het program is te veel de stamkroeg van Matthijs van Nieuwkerk’. Toch zal DWDD nog wel een seizoen meegaan, want de kijkcijfers zijn nog steeds hoog.
Google, want sociale netwerken als Facebook worden nu al veel vaker gebruikt om te surfen dan Google. Bovendien zal voor steeds meer informatie betaald moeten worden, waardoor de functie van Google afneemt.

‘In’ wordt onder meer datajournalistiek (journalistiek in cijfers) en door het beeld lopen (op tv lopen ineens verslaggevers door het beeld en maken ze hun eigen vragen tot uitgangspunt: ‘Wat gebeurt er met mijn pensioen?’).
Klokkenluiden krijgt met de doorbraak van Wikileaks een nieuwe dimensie. Er zullen grote hoeveelheden ruwe informatie het net op gaan.
Tot slot de tablets. Ze verkopen als warme broodjes. Het was al een hype in 2010 maar wordt de hoop van 2011, van uitgevers dan. Zij verwachten dat consumenten gaan betalen voor digitale uitgaven.