LinkedIn plaatst je foto ongevraagd bij advertenties

LinkedIn kan sinds juni een bericht van een adverteerder combineren met ‘social content’ van LinkedIn om zo ‘advertenties relevanter te maken’. Hoe het werkt? Als een LinkedInner commentaar geeft op aangeboden diensten of personen, kan diens naam, foto en commentaar verschijnen bij door LinkedIn verkochte advertenties. ‘Door te voorzien in sociale context, maken we het voor onze leden makkelijker om te leren over producten en services’, zo luidt de toelichting.

De verandering van de privacy-voorwaarden werd weliswaar aangekondigd per blog, maar het is maar de vraag hoeveel LinkedInnners daar kennis van hebben genomen. Bij leden is stilzwijgend een vinkje geplaatst bij: ‘LinkedIn may use my photo’.

Advocaat Milica Antic van advocatenkantoor SWOLF, gespecialiseerd in internet en privacy, noemt het ‘niet heel sterk’ dat de netwerksite eigenhandig de toestemming aanpaste. ‘Er mag geen twijfel over bestaan dat jij die toestemming hebt gegeven.’ Zij vindt dat LinkedIn dat moet melden, bijvoorbeeld de eerste keer dat je weer inlogt met uitleg en ‘als u daar bezwaar tegen hebt, kunt u dat hier weer afvinken’.

Auteur van de Kleine Twitter, LinkedIn en Facebook voor Dummies, Raymond Janssen noemt het ‘te verwachten’ dat LinkedIn deze stap nam. ‘Maar of LinkedIn zichzelf daar een plezier mee doet, weet ik niet. Gelukkig kun je zelf nog wel het een en ander aan je eigen instellingen doen’.

Bron(nen):   De Pers