NRC dunner? De hoofdredacteur ging het aantal woorden tellen

Een lezer van NRC Handelsblad had het gevoel dat de krant dunner is geworden sinds hij op tabloidformaat verschijnt. Ga eens op dezelfde dag in twee opeenvolgende jaren het gemiddeld aantal woorden tellen, stelde hij voor.
Augustus‘, moet hoofdredacteur Peter Vandermeersch hebben gedacht, ‘niks te beleven op de redactie’. Dus hij en een redacteur gingen tellen. Want verklaart hij vandaag: ‘Net zo min als je de kwaliteit van een restaurant kunt afmeten aan de hoeveelheid voedsel die op jouw bord terecht komt, kun je de kwaliteit van een krant meten aan het aantal woorden. Maar als je met honger het restaurant verlaat – hoe lekker de hapjes ook waren – ben je onvoldaan. Dus ja, de dikte van een krant zegt iets over de kwaliteit ervan.’

Ze vergeleken vier woensdagkranten en de weekendkranten. Wat blijkt: de krant is niet dunner maar dikker geworden, meldt Vandermeersch triomfantelijk op zijn blog.
Betekent een dikkere krant ook meer kwaliteit?, zou wel eens de reactie van lezers kunnen zijn. ‘Ook ik meet de kwaliteit van een artikel of van de krant niet af aan de lengte of de dikte ervan’, verdedigt Vandermeersch zich bij voorbaat. ‘We moeten niet noodzakelijk dikke kranten met lange stukken maken, maar goede kranten met puntige artikelen. De kwaliteit wordt bepaald door de thema’s die je aanpakt en de manier waarop je dat doet. Sommige collega’s slagen erin om in driehonderd woorden een stukje te schrijven dat ertoe doet. Andere keren heb je juist wel die tweeduizend woorden nodig om dat mooie portret neer te zetten of die reportage te schrijven.’

Het cijfers van het optelwerk staan hier.

Bron(nen):   NRC Handelsblad