Het pr-drama van BlackBerry: hoe een storing het eind van een bedrijf inluidt

Niet pingen, whatsappen, twitteren, facebooken, foursquaren en internetten… Veel BlackBerry-gebruikers moesten het drie dagen zonder mobiel internet doen. En dat is een hel.
Rond ROC’s en middelbare scholen heerst grote woede. Woede op BalckBerry. Terwijl het merk onder zakenmensen allang op de terugtocht was is het aandeel van BlackBerry op het schoolplein bijna 40%: met geen apparaat kan je zo goedkoop contact hebben met je vrienden. Maar die 40% zal pijlsnel dalen.
Na drie dagen niet pingen, internetten of berichtjes versturen zijn BlackBerry-gebruikers het zat. De gebrekkige communicatie van de fabrikant maakt het nog erger.

‘Echt ongelooflijk dit, het is ook niet zo dat RIM zelf even zijn klanten toespreekt of excuses aanbiedt’, briest BlackBerry-gebruiker Terence op Techzine.nl. Een ander: ‘Zit hele dagen op de weg en doe mijn mail, alles met bb. En nu kan ik niks.
En dat zijn, schrijft het FD, nog de beheerste reacties.
RIM zette slechts enkele keren een bericht over de problemen op de sociale media, maar dat stelde klanten niet tevreden. Een persconferentie van RIM gisteravond veranderde daar niet veel aan. Een deel van de gebruikers zegt over te stappen op een Android-toestel of de nieuwe iPhone.
Het marktaandeel gaat toch al omlaag: alleen in de VS verdwenen vorig jaar al 4,3 miljoen gebruikers. En het imago had ook al een buts opgelopen door relschoppers in Londen die mobiliseerden via BlackBerry’s.

Technisch falen kan elk bedrijf overkomen. Skype overkwam het, Google met Gmail, Microsoft met Hotmail en Amazon met cloud computing. Hoe je daarop reageert, is cruciaal voor de gezondheid van het bedrijf.
En dommer dan RIM het deed kan niet.
Vermoedelijk het eind van een mooi bedrijf.

Bron(nen):   Wall Street Journal  Financial Times