Nederlandse media negeren bontkraag-scooteraso’s

In de VS heeft Arianne Huffington, eigenaar en hoofdredacteur van de grootste en invloedrijkste onlinekrant The Huffington Post, een ‘zwarte’ en Spaanstalige katern aan de site toegevoegd, Black Voices en Latino Voices. Behalve dat het goed is voor een afspiegeling van de culturele diversiteit in de media, zijn etnische minderheden ook consumenten met een grote koopkracht.

In Nederland richten de media zich nauwelijks op minderheden, schrijft Harriet Duurvoort op Villa Media. Het blijft bij incidentele pogingen om via ‘zwarte gezichten’ te laten merken dat er in Nederland meerdere minderheden wonen die in de grote steden meer dan de helft van bevolking uitmaken. Deze Nederlanders van buitenlandse afkomst worden in de media niet specifiek bediend, terwijl die behoefte er wel is.

Dat minderheden op het internet elkaar steunen, of de oren wassen over bontkraag-scooteraso’s, en de zeur-Suri’s die het koloniaal verleden steeds maar weer van stal halen, ontgaan de Nederlandse gevestigde media. Hun lezers en kijkers dus ook.

Bron(nen):   Villa Media