Buzzfeed: het megasucces van de lijstjesjournalistiek

Buzzfeed is een van de grootste sociale nieuwssites van dit moment. De site met de lijstjes heeft 178 miljoen unieke bezoekers per maand. De waarde van het bedrijf wordt geschat op 630 miljoen euro. Deze week werd bekend dat investeringsmaatschappij Andreessen Horowitz 37 miljoen euro gaat investeren. Kortom: het gaat goed met Buzzfeed, schrijft zakelijk blog NRCQ.

De website begon in 2006 en was direct winstgevend met haar zogenoemde ‘viral content’: berichtjes die op sociale media veel worden doorgestuurd. Het bedrijf heeft de lijstjesjournalistiek tot kunst verheven en scoort met koppen die je maximaal verleiden om te klikken, zoals ’19 honden die niet eens weten hoe schattig ze zijn’ en ’27 momenten die bewijzen dat je je beste ideeën krijgt terwijl je drinkt’.

Tegenwoordig verschijnen er steeds meer serieuze artikelen op de site en ook die worden veel gelezen. Daarvoor heeft het bedrijf getalenteerde journalisten in huis gehaald, zoals Pulitzer Price winnaar Chris Hamby.

Met de investering van 37 miljoen wil Buzzfeed nieuwe rubrieken starten en haar videotak uitbreiden. Ook komt er een team dat artikelen gaat maken voor onder andere Tumblr, Instagram of Snapchat. En dat moet allemaal weer extra ‘clicks’ opleveren.

 

 

Bron(nen):   NRCQ