Google maakt nu al blunder van de eeuw

Media
vrijdag, 13 januari 2012 om 00:00
welingelichtekringen header 1
Wie gebruikt Google niet als zoekmachine? Je denkt er niet eens over na. Google is Google. Maar er is iets gebeurd dat nauwelijks aandacht heeft gekregen. Google is Google niet meer. Google is opgehouden te bestaan als zoekmachine, want sinds vorige week zoekt Google anders dan gebruikelijk. Om de zoekresultaten te personaliseren worden er voortaan de diensten van Google in verwerkt: Google+, Picasa en YouTube. Dus als je één van die Googlediensten afneemt en via Google een restaurant zoekt, krijg je niet de belangrijkste restaurantsite als eerste op je scherm, maar 'een vriend' uit je sociale netwerk van Google+ die een of andere snackbar heeft bezocht en ontevreden was over de te vette hap. En wie zoekt naar vakanties, vindt berichten en foto's die bekenden daarover op Google+ hebben geplaatst.
Hierdoor is volgens techsite Gizmodo Bing van Microsoft de beste zoekmachine geworden. ‘Google vergist zich als het denkt dat het de concurrentie moeilijk maakt. Ze moeten allereerst aan hun klanten denken en niet aan de concurrenten’, schrijft Gizmodo. Als klanten van Google geen gepersonaliseerde zoekresultaten willen, dan kunnen ze dat aanvinken. Dat is nu precies waar het om draait. Klanten van een zoekmachine willen helemaal geen vinkje zetten. Die willen informatie hebben.