Hoe en waarom we communiceren

Waarom we communiceren
We communiceren vooral om te overleven, om onze sociale banden te versterken, om anderen te helpen en om onze eigen reputatie te versterken.
Cosmetica winkel Sephora organiseerde een marketingcampagne die gericht was op de voorkeur van mensen om te helpen. Via Facebook kon men elkaar ongebruikte samples afkomstig uit de winkel doorsturen. Mensen vonden het fijn elkaar een dienst te kunnen bewijzen en Sephora kreeg hierdoor meteen grote naamsbekendheid.

Waar we over communiceren
We praten graag over andere mensen, over de dingen om ons heen en over zaken die sterke gevoelens oproepen.
Marmiet maakte slim gebruik van deze gevoelsfactor. Het smeersel wordt namelijk óf aanbeden óf gehaat. Door de Facebook-pagina ‘the Marmite Hate Party’ op te richten speelde het merk in op de bestaande haatgevoelens.

Met wie we communiceren

We praten vooral met mensen die dichtbij ons staan. We communiceren in 80% van de gevallen met dezelfde 5 tot 10 mensen om ons heen.
Automerk BMW maakte hier gebruik van. Toen de nieuwe Mini cooper gelanceerd werd, richtte de campagne zich juist op die mensen die al in een Mini reden: deze mensen zouden de meest positieve invloed uit kunnen oefenen op hun vrienden die zo misschien ook wel een Mini  zouden aanschaffen.

Bron(nen):   Think Outside In