‘Gebruik nooit jargon. Het kenmerk van een pretentieuze zak’

Om je schrijfstijl te verbeteren kun je talloze boeken met tips van legendarische schrijvers raadplegen. Leuk als je een roman wilt schrijven, maar als je in het zakenleven je ideeën en een project voor een klant of baas op papier moet zetten, kun je beter de tips van de legendarische David Ogilvy, de nestor van de reclame en de originele 'Mad Men', opvolgen.
Op 7 september 1982, ver voor het e-mailtijdperk, stuurde Ogilvy een ‘How to write’ memo aan alle medewerkers van zijn reclamebureau, zijn aanwijzingen zijn nog toepasbaar:

Hoe beter je schrijft, hoe hoger je stijgt in Ogilvy & Mather. Mensen die goed denken, schrijven ook goed.
Wollig denkende mensen, schrijven ook wollige memo’s, brieven en toespraken.
Goed schrijven is geen natuurlijke gave. Je moet leren om goed te schrijven. Hier zijn 10 tips:

1. Lees Writing That Works; How to Communicate Effectively In Business van Roman en Raphaelson. Lees het drie keer.

2. Schrijf zoals je praat. Natuurlijk.

3. Gebruik korte woorden, korte zinnen en korte alinea's.

4. Gebruik nooit jargon. Het is het kenmerk van een pretentieuze zak.

5. Schrijf nooit meer dan twee pagina's over een onderwerp.

6. Controleer je citaten.

7. Verstuur nooit een brief of een memo dezelfde dag. Lees hem de volgende ochtend hardop - en bewerk hem.

8. Is iets belangrijk, zorg dan dat een collega het nog beter maakt.

9. Zorg voordat je je brief of memo verstuurt, dat het kristalhelder is dat je wilt wat de ontvanger doet.

10.Wil je ACTIE,  schrijf dan niet, maar stap op die persoon af en zeg wat je wilt.

David

Bron(nen):   Brainpickings