De echte leiderschapslessen van Steve Jobs

Media
dinsdag, 27 maart 2012 om 00:00
welingelichtekringen header 1
Walter Isaacson, de schrijver van de biografie van Steve Jobs, stelt dat er na het verschijnen van de biografie heel veel lessen door heel veel mensen zijn getrokken uit het leven van Steve Jobs. Hier wat we volgens Isaacson écht uit het leven van Jobs kunnen leren: Focus Beslissen wat níet te doen was volgens Jobs even belangrijk als beslissen wat wel te doen. Toen Jobs in 1997 terugkeerde bij Apple liet hij zijn medewerkers slechts focussen op het maken van vier computers. Dit heeft het bedrijf gered. Houd het simpel Jobs had het ‘zen-vermogen’ om alles simpel te houden, te focussen op de kern en al het overbodige te laten. Zo wilde hij bij de productie van de I-pod dat alles binnen drie clicks bereikbaar was. Neem totale verantwoordelijkheid Jobs wist dat de beste manier om eenvoud voor de gebruiker te bereiken was door alles met elkaar te integreren. Apple was verantwoordelijk voor hardware, software en accessoires: alles moest op elkaar afgesteld zijn. Haal achterstand in Een goed bedrijf weet hoe het de concurrenten kan inhalen bij achterstand. Toen Jobs de iMac maakte liep de computer achter op het gebied van muziek. Hij kwam toen met de combinatie van iTunes, iTunes Store en de iPod. Plaats het product vóór de winst Toen marketing en sales executive John Sculley Apple tussen 1983 en 1993 leidde ging de focus van het bedrijf naar de winst en niet naar het product. Het ging meteen slechter met Apple. Toen Jobs terugkwam kwam de focus weer op de producten te liggen, een klein verschil in aanpak maar een wereld van verschil voor het bedrijf. Wees geen slaaf van je klanten Kijk niet alleen naar de wens van je klanten. Jobs was van mening dat de gebruikers pas weten wat ze willen als de makers dit aan hen hebben laten zien. Jobs volgde geen gebruikersonderzoeken maar zijn intuïtie. Verander de werkelijkheid Jobs had de vaardigheid mensen het onbereikbare te laten bereiken. Hij kreeg zo het onmogelijke voor elkaar omdat hij niet besefte dat het onmogelijk was. Besteed aandacht aan de buitenkant Volgens Jobs verdiende de verpakking en de presentatie evenveel aandacht als het product zelf. Het uiterlijk vormt uiteindelijk de eerste indruk. Ga voor perfectie Was Jobs bijna klaar met een productieproces dan keek hij weer naar zijn eerste schetsen. Om uiteindelijk het product zo perfect mogelijk te maken. Werk met de beste werknemers Jobs was ongeduldig, kribbig en hard tegen zijn werknemers. Als een werknemer niet goed werkte vertelde hij dit recht in zijn gezicht. Hij wilde alleen werken met de besten. Werk face-to-face Jobs geloofde sterk in face-to-face gesprekken en brainstormsessies. Hij was ervan overtuigd dat goede ideeën niet tot stand kwamen via e-mail en chat. Ken het grote plaatje en de details Jobs had passie voor zowel het grote productieproces als de details. Hij had vaardigheden op beide vlakken. Verbind Jobs had de vaardigheid verschillende disciplines met elkaar te verbinden. Zo bracht hij wetenschap samen met menselijkheid, creativiteit met technologie en kunst met techniek. Stay Hungry, stay Foolish Jobs bleef gedurende zijn carrière ‘hungry’ en ‘foolish’ in alles wat hij deed.
Bron(nen): hbr