Top-5 van meest misleidende reclame

Media
dinsdag, 22 mei 2012 om 00:00
welingelichtekringen header 1
De verkiezing van het Gouden Windei 2012, een prijs voor de meest misleidende reclame, heeft vijf genomineerden. De verkiezing wordt georganiseerd door Foodwatch, een kritische consumentenorganisatie. Foodwatch, schrijft de Volkskrant, krijgt wekelijks tientallen mails van consumenten die zich beklagen over claims op producten die niet worden waargemaakt. Foodwatch selecteert er zo'n tien per jaar en die worden helemaal uitgespit.
1. Hero Fruit en Co. 
'Koelvers' vruchtensap. Helpt volgens Hero de weerstand verhogen door toevoeging van vitaminen en vezels. Foodwatch: 'Het is gemaakt van concentraat. Op het etiket staan passievrucht, mango en ananas, maar het bevat 48 procent druivensap. Volgens het etiket is er geen suiker toegevoegd. Klopt, maar het bevat evenveel suiker als cola'.
2. Peijnenburg Complete Start Vezels
. Volgens Peijnenburg een 'volwaardige' vervanging voor een goed ontbijt door de toevoeging van vitaminen, mineralen en vezels. Foodwatch: 'Opgepimpte ontbijtkoek. Bestaat voor eenderde uit suiker'.


3. Zonnatura Avondmelange oplosthee. Om 'even te genieten van een rustig moment na een inspannende dag'. Foodwatch: 'Bestaat voor 90 procent uit suiker en 1,3 procent kruidenextract'. Suikerwater dus. 4. Slankie Smeerkaas Magere Ham.
 Caloriearm alternatief voor kaas. 'Met hulp van Slankie hoeft u nooit meer te lijnen', zegt fabrikant FrieslandCampina.

 Foodwatch: Scheelt slechts 40 calorieën per dag vergeleken met gewone kaas.


5. Becel Pro-Activ. 
Verlaagt het cholesterolgehalte, beweert Unilever. Aanbevolen door de Hartstichting.

 Foodwatch: 'Het bevat plantensterol. Daarvan is het de vraag of dat het risico op hart- en vaatziekten vermindert. Zou eigenlijk alleen op doktersrecept verkrijgbaar moeten zijn'.
Bron(nen): de Volkskrant