Generatie Z kiest eerst een plek om te leven, daarna volgt de baan

Generatie Z voelt nauwelijks scheiding tussen werk en privé. Tijdens ‘werktijd’ wordt contact gehouden met het volledige sociale netwerk en na het werk wordt er verder gesproken over werk in de kroeg. Zij zijn van jongs af aan gewend hun eigen tijd in te delen en aan projecten te werken wanneer het hen uitkomt. Werken van negen tot vijf is iets uit de industriële revolutie. Dankzij de digitale revolutie heeft iedereen altijd en overal beschikking over productiemiddelen. Generatie Z wenst daar ook op die manier gebruik van te maken. En als je overal kunt werken, kun je ook overal wonen, dus kies je dat als eerste.

De trend dat werk en privé steeds meer in elkaar overlopen, betekent niet dat de privésituatie meer op de werksituatie zal gaan lijken. Integendeel. Werk zal steeds meer kenmerken van het privéleven gaan aannemen. Zo wordt het onderscheid tussen vrienden en collega’s steeds kleiner. Ze staan immers allemaal broederlijk naast elkaar op je LinkedIn, Hyves en je Facebook.

Flexwerken, thuiswerken en banen delen zullen eerder toe- dan afnemen. Een Generatie Z organisatie stelt zich daarvoor open. Werken kan je overal, ook in restaurants, coffeebars en parken. Overdag, maar ook ’s nachts. De baas bepaalt dat niet, hoe graag hij je ook van negen tot vijf op kantoor zou zien. Sta open voor het nieuwe werken en je staat open voor nieuwe markten. Want de markt slaapt nooit.