Vlaflippen, raketijsjes, nutella: Wat leren kids van "Mini's"-actie Albert Heyn?

Mootz
woensdag, 02 mei 2012 om 00:00
welingelichtekringen header 1
Ivan Wolffers is arts, publicist en opa. Hij pleit al jaren voor gezonde voeding. De Mini-actie van Albert Heyn brengt hem in verwarring. Waar is het fruit in het kinderwinkeltje van AH? En loopt hij nu reclame te maken voor Coca-Cola? Je krijgt een mini voor elke vijftien Euro boodschappen. Terwille van zijn kleinkinderen onderhandelt Wolffers bij 42 Euro boodschappen. Mag ik er alsjeblieft drie? Het winkeltje van Albert Heyn
Voor mijn kleindochter heb ik de mini´s gespaard bij Albert Heyn. Elke keer als ik boodschappen doe, heb ik goed opgelet of ik er niet te weinig krijg. Wanneer ik 42 euro af moet rekenen probeer ik de kassière te bewegen me er drie in plaats van twee te geven. Daarna bij de uitgang negeer ik de dikke rijen wachtende kinderen zoals een stervoetballer bij de uitgang van het stadion zijn fans probeert niet in de ogen te kijken.
Gelukkig lees ik op tijd dat de grootste supermarktketen van ons land te onverstandig is geweest om behoorlijk in te kopen en dat in de meeste vestigingen de winkels zelf niet meer voorradig zijn. Dus ik spoed me onmiddellijk naar AH toe. “Heeft u nog winkeltjes?” informeer ik. Het is de laatste. Ik zie een oma teleurgesteld kijken.
Onderweg naar huis met het grote platte vouwpakket onder mijn arm voel ik me wat onhandig. Ben ik – enthousiast advocaat voor gezonde voeding voor kinderen – nu reclame aan het maken voor Coca Cola? Ja hoor, zichtbaar voor de hele straat loop ik met het rode logo en de woorden BONUS: 2de halve prijs, alle 1,5 literflessen. Snel draai ik het pak om.
En dat terwijl gebleken is dat Nederlandse kinderen nu al gemiddeld 0,6 liter frisdrank drinken. Dat is veel te veel en het is dus niet gek dat onze kinderen steeds dikker worden.
Met mijn oudste kleindochter pak ik de mini´s uit. Ze zegt licht teleurgesteld “Ik heb al vijf AH pasjes.” Verder hebben we nu een grote volvette Milner kaas, Ola Raketijsjes, een pot Nutella waarvan we weten dat je het moet zien als een soort smeerbare marsreep op je brood , drie pakken Campina vlaflippen, pannenkoekenmeel, veel macaroni en één appel.
Net als in de echte winkel is het verse fruit in de minderheid. Wat leren mijn kleindochters als ze spelen in het Zaanse winkeltje dat de gehele huiskamer vult? Het is in ieder geval niet de eetstijl die onze kinderen moet redden van een bleke toekomst: Een groeiend aantal kinderen met overgewicht, steeds meer mensen die volwassen geworden chronische zorgconsumenten worden door diabetes en andere chronische aandoeningen. Een analyse van voedselprijzen in de VS laat zien dat kosten groente en fruit sinds 1980 met 40 procent zijn toegenomen, terwijl fastfood in die tijd 30 procent goedkoper werd. In Nederland zal het niet zoveel anders zijn.
Toch vinden mijn kleindochters het prachtig en opa en oma halen appels en mandarijnen uit de keuken om die dan ook te verkopen. Ik geef toe dat door kinderogen gezien het geen ´echte´ mini´s zijn. Ik ga in ieder geval gewoon door met informatie over gezonde en ongezonde voeding doorgeven aan mensen die met hun kinderen de 21ste eeuw moeten zien te overleven. Ik pleit voor accijnsverhoging op die coca cola. In het nieuwe bezuinigingsakkoord staat dat dit al gaat gebeuren, maar van mij mag hij flink hoog. Onderzoek laat zien dat het enig effect heeft .