De ROI verandering! We hebben EEC nodig

Mootz
maandag, 21 mei 2012 om 00:00
welingelichtekringen header 1
Om te overleven, moet je op de hoogte blijven van wat de markt doet en connected zijn. Dat is niet alleen in de zaken wereld, ook in de politiek. Behandel iedere klant, kiezer of persoon daarom alsof hij voor de eerste keer binnenkomt. En laten we ze weer vertrouwen in plaats van wantrouwen. Neem verantwoordelijkheid voor je eigen daden, neem niets voor vanzelfsprekend aan. En volg en vertrouw meer op je intuïtie. Er moet niet meer gesproken worden over ROI als return on investment in een tijd als deze, maar als return on involvement. Daar gaat ’t om.
“The quickest way to get things done and make change is not the easiest, but the quickest: Don't demand authority. Eagerly take responsibility. Relentlessly give credit”, stelt Seth Godin, een van de top marketeers in de USA. Ted Turner voegde er aan toe: Really, you have to rewire your brain for permanent change. It’s not easy, but a necessity! En het is waar!
Hoe geïnvolveerd zijn wij? Als land, als kiezer en als zakenman of vrouw? Kiezen we voor tijdelijke pijn en een gezondere toekomst, of kiezen we voor ons eigen hachje? Dat geldt voor ons hier in Nederland maar ook in Griekenland.
Dat is de ROI shift. In de zakenwereld doen ze dat ook. Dus ook als land of continent zullen wij dat ook meer moeten doen. De ROI opnieuw van betekenis voorzien. Leer daarom voelen met je hersenen en luisteren met je hart! Laten we stoppen met dat academische gewauwel, want ondernemen en politiek bedrijven doe je op je gevoel. De meeste mensen hebben hun verstand een veel te grote rol gegeven. Je doet het beste zaken op intuïtie. Door niet eindeloos over beslissingen na te denken, heb je meer tijd om te ondernemen. Want je weet het: intuïtie is verstand met haast. Daarmee geef je jezelf veel meer lol in je werk en in wat er werkelijk toe doet. Dat is van levensbelang, voor jezelf en voor je omgeving.
Als je te lang hetzelfde blijft doen, word je als ondernemer sleets. En in de politiek ook. Je handelt op routine, waardoor je te veel tijd hebt om over onbenullige zaken na te denken. Door lang wikken en wegen wordt niet per se een betere keuze gemaakt. Het is daarom van belang om jezelf en je bedrijf of land te blijven vernieuwen. Dat durft niet iedereen. Maar het is heel simpel. Iedereen zit vol ideeën.
Dankzij al die nieuwe plannen zit je bovendien weer vol met enthousiasme, energie en creativiteit. Door dat uit te stralen, zien klanten of je kiezers dat je lol hebt in je werk. Dat is belangrijk, want als ze denken dat je hen beschouwt als een verplicht en routineus nummertje, haken ze af bij de eerste de beste gelegenheid. Die nieuwe creativiteit is aanstekelijk. Klanten en kiezers waarderen het en je krijgt de volgende stap van ROI: return on ideas. Die leidt altijd tot een beloning, de reward on ideas.
Dankzij al die nieuwe plannen zit je bovendien weer vol Enthousiasme, Energie en Creativiteit. Je hebt EEC in je DNA en daarbij actie: ‘Action is the foundational key to all success’, zegt Pablo Picasso. Je zal je nieuwe ROI dus moeten verankeren in het proces dat je gaat doormaken. Je krijgt dan de volgende stap naar business (country of persoonlijke) happiness . Een moment waarbij alles goed staat en goed gaat. Je verhaal klopt, je product ook. En ze ‘geloven’ er weer in. Dit is want-marketing. Dat is de ROI waarheid anno nu! Wat gaan wij doen om ons land weer wanted te maken?