Sneller rijden op de A2: Is ‘harder-waar-het-kan’ verstandig?

VVD-minister Melanie Schultz maakt vrienden en vijanden met haar streven om op steeds meer wegen de maximumsnelheid te verhogen. Nu weer op de A2. Van 100 naar 120 kilometer. Voor- en tegenstanders aan het woord. De opinies: Minister Schultz: “Harder waar het kan, is wat mij betreft het credo. En op de A2 kan het.” Milieu-defensie: “De minister lijkt bang voor een overschot aan schone lucht en zoekt overal op hoe snel daar kan worden gereden om nog net onder de Europese norm te blijven die voor 2015 is afgesproken. Dan mag je een paar kilometer 100 rijden, dan weer 120 en dan weer 130.” CDA-kamerlid De Rouwe: “Ik vind het zelf ook irritant om daar honderd te moeten rijden. Maar wij vinden wel dat afspraken op een fatsoenlijke manier moeten worden nagekomen. In deze barre tijden kunnen we het geld voor geluidsschermen beter gebruiken voor meer asfalt elders in het land, dan voor een paar minuten tijdwinst op een snelweg zonder file"” VVD-kamerlid Elias: "Belachelijk om 100 te moeten rijden op 10-baansweg. Als CDA gezond verstand gebruikt kunnen we met 130 over A2" "Handige Harrie" op PowNed: "Dat de maximumsnelheid ten behoeve van de luchtkwaliteit omlaag moet, daar kan ik nog begrip voor opbrengen. Maar waarom moet de A2 dan in godsnaam verbreed worden tot een tienbaans snelweg? Ik heb nog nooit iemand op de linker twee banen zien rijden." Wethouder De Groene, Maarsen: "Meer ruimte en dus harder rijden, lijkt logisch. Maar er wonen tienduizenden mensen langs deze weg en die hebben ook recht op schone lucht."

2 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. IwanovKapotjeplov

    Die wethouder verkoopt lulkoek. Voorheen had de A2 per rijbaan 3 rijstroken en stond er regelmatig file. Dat was pas slecht voor de luchtkwaliteit. De maximum snelheid toen 120 km/u.

    Nu heeft de A2 per rijbaan 5 rijstroken, is er geluidsdempend ZOAB gebruikt en staan er geen files meer. Het verkeer rijdt bovendien veel gelijkmatiger, Een grote winst voor de luchtkwaliteit en de omwonenden. Toch moest de maximum snelheid terug naar 100 km/u.

    Deze verlaging nergens op. De meeste vervuiling en lawaai komt overigens van het vrachtverkeer, en dat mag al jaren niet harder dan 80 km/u.

    Een laatste opmerking: om welke omwonenden gaat het eigenlijk? Als ik over dat stuk A2 rij, zie ik eigenlijk alleen maar weilanden en koeien langs de weg!

  2. John Bon

    Nou, dat zelfs de Rouwe het al irritant vindt zegt al veel meer dan genoeg. Veel meer! Discussie gesloten en iedereen met meer dan twee hersencellen kan dan nog maar tot één conclusie komen: gelijk maar 140 km/h!

Reacties niet toegestaan