Politieke websites: Griezels, wéér die PvdA-hijskranen

Stemmen op 12 september. Stel dat je nog twijfelt en denkt: “Ik ga er  even goed voor zitten”. Dan zijn de websites een mooie eerste kennismaking.

Hoe uitnodigend is zo’n website? Heeft de lijsttrekker een prominente rol? Is de boodschap vertaald naar gewone mensen (“de Henk en Ingrids”)? Kun je makkelijk zelf actief worden?

De conclusie alvast: Wat laten veel partijen veel kansen liggen! NB.: Ik ben voor de vergelijkbaarheid steeds uitgegaan van de eerste homepage (zoals PvdA.nl, VVD.nl) die je van een partij  tegenkomt; zonder doorklikken dus.

Simpel beginnen: De Lijsttrekker. De man of vrouw die de kar trekt. Een lijsttrekker kan een campagne  maken (Fortuyn, Wilders, Halsema, Rutte, Marijnissen) of breken (Melkert, Cohen, Dijkstal).

Nederland is het land van doe-maar-gewoon. Op de meeste homepages is er dus een (piep)klein plekje ingeruimd voor de lijsttrekker (bij PvdD en GroenLinks bijvoorbeeld en bij D66 – daar heb je een vergrootglas nodig om Pechtold te vinden). Het CDA is de uitzondering. Groot, héél groot Sybrand Buma (goeie foto trouwens!) met de kreet “Samen kunnen we meer”.

Ook bij de PVV is er geen twijfel: Veel foto’s. Geert ontbreekt nergens.

Bij de VVD – onbegrijpelijk! – op de rommelige homepage géén Mark Rutte. Wat is de gedachte daarachter. Hij is voor de VVD toch de man waar op 12 september álles om draait?

De PvdA is een gevalletje apart. Stel je overweegt over te stappen van SP naar PvdA. Van Emile Roemer dus naar… Oei, je bent als argeloze kiezer even de naam van de lijsttrekker vergeten. Kan toch gebeuren?

Geen nood: PvdA.nl biedt natuurlijk uitkomst. Niet dus. Wel twee keer vlak onder elkaar dezelfde slogan (‘Nederland sterker & socialer’). En een steriel plaatje van hijskranen met twee wankele stapels blokken die op omkukelen staan. Wat is de symboliek hier?

Maar Diederik Samsom die je  welkom heet? Niet dus.

Gelukkig kun je doorklikken naar de ‘verkiezingspagina’. Griezels, wéér die hijskranen met een oerwoud aan lelijke vignetten.  Is er nagedacht over deze hoe-verstop-je-Diederik-taktiek? Hopelijk niet.

En dat brengt me op  het thema ‘de website als uithangbord’. Het is als in de reclame: “You never get a second chance to make a first impression”. Ik vind de SGP met  zijn ingetogen portretten van Kamer-kandidaten aansprekend. Simpel en helder: Gezichten +  boodschap. ‘Voor huwelijk en gezin’. ‘Voluit christelijk’. ‘Meer groei, minder tekort.’ (Sorry, de SGP-site is op zondag gesloten).

Een eervolle vermelding voor de SP. Beetje schreeuwerig, AD-achtig. Maar wel met alles erop en eraan.

Bij de SP  verstoppen ze hun lijsttrekker niet! ‘Tien vragen aan Emile’, SP op je mobiel, de optie om zelf actief te worden (DOE MEE!), SP-nieuws, een blokje om je te abonneren op de nieuwsbrief.  Uitnodigend allemaal. Veel te beleven. Gevoel geven van 1) Je bent hard nodig en 2) Welkom!

Ook de homepage van de Partij voor de Dieren is veelzijdig en levendig, al is het nut van de prominent priemende ogen van een uil me totaal onduidelijk.En die koe-met-paardenbloem-in-de-bek  (uit welke kinderstrip?) is tuttig.

Ook belangrijk: Straalt de site een positieve of negatieve boodschap uit? Twijfelaars willen graag weten waar een partij vóór is. Toch? 50plus scoort hier belabberd  met negatieve koppen ‘korting op pensioen misdadig’ en ‘idioot ondersteuningsgedoe’. Onbegrijpelijk als je weet dat de PR-gevoelige Henk Krol lijsttrekker is.

De PVV moppert er – niet verbazend – op de homepage lustig op los: De ‘zakkenvullende Eurocraten’ zijn de grote boosdoeners. De PVV-site valt me tegen. Wilders weet vaak zo perfect het gevoel van mensen te raken. De website is kil en niet wervend.

Scoort de PvdA beter in de categorie ‘breng- een-positieve-boodschap? Weer mis. Op de homepage staat alleen een fel anti-SP verhaal (“Ik vind Emile Roemer een risico”) van partijvoorzitter Hans Spekman. Waarom niet uitgaan van eigen kracht? Diederik doe iets!

Ik blijf de websites de komende weken in de gaten houden. Geen wetenschappelijk onderzoek. Gewoon: Wat kom je klikkend zoal tegen? Naarmate 12 september nadert worden de websites  hopelijk beter.

Een tussenstand:

Beste site SP, slechtste site PvdA.

Meevallers: CDA en SGP. Tegenvallers: D66 (Flutsite: Daar zitten toch zo veel creatievelingen? Niet te zien) en PVV (Hier worden Henk & Ingrid niet blij van).

(In  volgende columns aandacht voor de centrale boodschap van de partijen en de opties voor kiezers om actief te worden. Oh, en natuurlijk de TV-spotjes: The good, the bad & the ugly… Leuk!)

Reageren? Graag! Hieronder of op Redactie@mootz.com.

 

 

3 Reacties Doe mee met de discussie →


  • http://twitter.com/ImreGhayur Imre Ghayur

    De website van de Libertarische Partij vind ik er zelf erg goed uitzien. Die van de Anti-Europa partij juist niet.

  • http://twitter.com/WimAalbers Wim Aalbers

    Prima analyse. Waar zijn de strategen? (Niet de creatievelingen). De homepage moet niet een weerslag van het programma zijn, maar een podium voor de lijsttrekker en de campagne. CDA en SP aan kop.

  • http://www.facebook.com/patrick.ijsselstein Patrick Ijsselstein

    dan heb je de tenenkrommende filmpjes van de partij van de toekomst nog niet gezien….