Wat wetenschappers ontdekten over Groenland is geen goed nieuws voor de zeespiegel

Klimaat, natuur en milieu
woensdag, 06 januari 2016 om 9:08
De ijskappen van Groenland nemen minder water op dan gedacht. Daardoor zal de zeespiegel mogelijk nog sneller stijgen, zo luidt de onthutsende voorspelling van een groep wetenschappers, aldus . Groenland verloor de afgelopen eeuw al zo'n 9 biljoen ton ijs. Op dit moment smelt het ijs volgens NASA met ongeveer 287 miljard ton per jaar. En aangezien de temperatuur op aarde blijft stijgen, zullen de ijskappen in een steeds hoger tempo smelten. In een nieuwe studie, die gisteren werd gepubliceerd in vakblad Nature Climate Change, richtten onderzoekers van onder meer de Geological Survey of Denmark and Greenland zich op firn. Dat is een poreuze laag van ijs en sneeuw, waaruit gletsjers ontstaan. Als het dooit, loopt het water in de poriën en wordt daar vast gehouden. Later sijpelt het door de firn naar beneden en bevriest het opnieuw. Zo kan het niet de oceaan instromen. Verwacht werd dat de firnbekkens van Groenland nog tot dit proces in staat waren, maar nu blijkt dat dat mogelijk niet zo is. Dichtbij de oppervlakte worden namelijk dunne ijslagen gevormd, zo ontdekten de wetenschappers. Daar kan het smeltwater niet meer door naar beneden sijpelen en dus stroomt het direct de oceaan in, waardoor de zeespiegel stijgt. Het wegstromende smeltwater heeft nog meer gevolgen. Daardoor kunnen namelijk kanalen ontstaan, waardoor het vermogen van het ijsvlak om zonlicht te weerkaatsen minder wordt en de ijskappen dus nog sneller zullen smelten.