Als je NU moet ontstressen

Als je een versnelde hartslag hebt, licht in het hoofd bent en je overweldigd voelt, lijd je aan acute stress: je ademt sneller en stresshormonen zoals cortisol zorgen voor hoge bloeddruk. Is dit chronisch dan kan dit onder andere hoofdpijnen, depressie en angststoornissen tot gevolg hebben. Gelukkig kent ons lichaam ook ‘rustreacties’, waarbij de ademhaling rustiger wordt en de bloeddruk omlaag gaat. Je kunt jezelf stante pede resetten. Hier een aantal tips die direct toe te passen zijn en die allen wetenschappelijk onderbouwd zijn:

Ga 10 minuten lopen – brengt lichaam en hoofd tot rust en zorgt voor directe aanmaak endorfinen

Ga even goed ademhalen – hierdoor ontspan je, spanning vloeit weg, mede door extra zuurstof

Visualiseer – ontspan ergens en visualiseer een fijne situatie zoals vakantie of wat dan ook rust geeft

Eet een snack – een handvol noten, een halve avocado, een gekookt ei. Dit maakt een eind aan het idee van de hersenen dat er sprake is van een soort schaarste

Koop een plant – planten maken ons rustiger, de bloeddruk daalt in de aanwezigheid van planten

Ga van alle schermen vandaan – zéker vanaf een uur voor bedtijd

Kus – koppels die alleen zoenen tijdens seks hebben 8 keer meer stress- of depressieve gevoelens

Doe je telefoon uit – mobiele telefoons verhogen de bloeddruk

Zet muziek op – alles wat je mooi vindt. Vooral klassieke muziek verlaagt hartritme, bloeddruk en stresshormonen. En tijdens stressvolle situaties helpt muziek ook erg goed

lach ergens om – dit stimuleert het hart, de longen, de spieren, zorgt voor aanmaak van endorfinen. Zelfs de gedachte dat iets grappig zal zijn of zal gaan worden, heeft al een positief fysiek effect

Ontspan je spieren – trek ze aan, laat ze dan los, vanaf je voeten naar boven

Doe écht je telefoon uit – ze zijn zelfs officieel stressverhogend en steeds meer mensen voelen zich verplicht op alle berichten te reageren

Praat met je beste vriend/in – volgens onderzoek verlagen ze onze cortisol-aanmaak

Eet een banaan of een aardappel – kalium helpt de bloeddruk te reguleren en je krijgt er energie van

Bron(nen):   Huffington Post      

7 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Marcel Kouwenberg

    – Kus – koppels die alleen zoenen tijdens seks hebben 8 keer meer stress- of depressieve gevoelens. Leg deze maar ff uit

    • victor2012

      Nou, ik vind het eigenlijk wel logisch klinken dat als je ook vaak met elkaar zoent als je geen sex met elkaar hebt dat je dan een minder stress- of depri typje bent dan wanneer je een type bent die alleen tijdens de sex tot zoenen komt.

      (in antwoord op Marcel Kouwenberg)
  2. catchit64

    Wat een lelijke foto. Kussen kan ook mooi zijn, dit ziet er wat ransig uit.

  3. catchit64

    Wat een lelijke foto. Kussen kan ook mooi zijn, dit ziet er wat ransig uit.

  4. catchit64

    Wat een lelijke foto. Kussen kan ook mooi zijn, dit ziet er wat ransig uit.

  5. catchit64

    Wat een lelijke foto. Kussen kan ook mooi zijn, dit ziet er wat ransig uit.

  6. catchit64

    Wat een lelijke foto. Kussen kan ook mooi zijn, dit ziet er wat ransig uit.

Reacties niet toegestaan