Met internet win je verkiezingen [en zonder internet verlies je]

Volgens het altijd bezonken weekblad Die Zeit is het web een beslissend medium geworden in verkiezingstijd. Wie wil winnen, moet op internet zitten.
Met de parlementsverkiezingen die deze herfst plaatsvinden, is de verkiezingsstrijd in Duitsland eigenlijk al begonnen en Die Zeit publiceert nu een interessant onderzoek.
44 procent van de Duitsers is ervan overtuigd dat verkiezingen op het web worden beslist. En dat komt, omdat vooral voor jonge mensen (18 – 29 jaar) internet informatiebron nummer 1 is geworden. Televisie en krant zijn allang naar de achtergrond verdrongen. 80 procent van de ondervraagden beweerde dat partijen op het web present moeten zijn.
Present op welke manier?
Op een hele serieuze manier. Burgers verwachten van politici op internet informatie uit de eerste hand. Gebeurt er iets, dan graag online een mening. En worden bij een bepaald onderwerp maatregelen verlangd, zeg dan welke maatregelen dat moeten zijn.
Verder is ‘transparantie’ een heel belangrijk begrip. Kiezers verwachten van politici dat ze op het net vertellen wat ze doen. En ook wat hun nevenbezigheden zijn, bijvoorbeeld in non-profit-achtige zin. Daarnaast verwachten jonge kiezers van hun kandidaat dat hij online reageert op kwesties die kiezers aansnijden; hij moet bereid zijn in te gaan op kritische vragen.
Nog een aardig detail: het privéleven van politici interesseert kiezers helemaal niets. Ook een poging van de socialistische minister Frank Steinmeijer om leuk voor de dag te komen, werd niet op prijs gesteld. Steinmeijer zei onlangs op internet dat hij graag een keer met Angela Merkel (politieke tegenstander) per  trein van Moskou naar Vladivostok wilde reizen. Wat de Duitse kiezers betreft, kan hij zulke opmerkingen beter voor zich houden.

Bron(nen):   Die Zeit