File is goed voor het milieu

Als je automobilisten geld vraagt om tijdens spitsuren te rijden en met dat geld het openbaar vervoer verbetert, ben je als overheid goed bezig, beweert David Owen vandaag in The Wall Street Journal.
Een stel ellenlange files zijn bij het verwezelijken van dit idee bijzonder behulpzaam – ze voeren de frustraties flink op bij automobilisten en dat is nodig om ze in het openbaar vervoer te krijgen.
In Londen is hiermee inmiddels enige ervaring opgedaan, maar ook in enkele Amerikaanse steden (Atlanta, Houston, Minnesota) leidde betalen op spitstijden tot aanmerkelijk minder autovervoer en tot enorme brandstofbesparingen.
Owen ziet hier meer heil in dan in nóg meer asfalt – hij zegt dat meer asfalt steevast leidt tot meer auto’s en dat dit de congestie in het geheel niet oplost.
Waarom het concept van ‘betalen in de spits’ zo goed werkt?
Omdat hier een economische wetmatigheid van stal wordt gehaald: een product is schaars (ruimte op de weg op bepaalde tijdstippen) en omdat iets schaars is, wordt er meer geld voor gevraagd. En op die manier komen vraag en aanbod uiteindelijk in balans. Voor wie hieraan twijfelt, sla de middelbare schoolboekjes over economie van Arnold Heertje er maar op na.
Lees dit heerlijke stuk in The Wall Street Journal, omdat hier over verkeer en files wordt gesproken in termen van mogelijkheden. Terwijl je in ons land steevast mensen over dit onderwerp hoort zeuren. Die er dan een gezicht bij trekken alsof ze een moeilijke stoelgang hebben en alsof alles onoplosbaar is.

Bron(nen):   The Wall Street Journal