"Niet alle Turken lijken op elkaar"

Onderwijssocioloog Jaap Dronkers deed eerder deze week het licht aan in het kippenhok van de multiculti-idealisten: scholen waar alle nationaliteiten door elkaar zitten zijn nergens goed voor en vooral niet voor de leerlingen. Daarmee opende hij, op basis van onderzoek, de aanval op een van de meest heilige huisjes van een deel van de Nederlandse elite. 
In zijn oratie valt hij expliciet het multiculturele optimisme aan van beleidsmakers als wijlen onderwijsstaatssecretaris Karin Adelmund. Die stelde dat de vaak aangehaalde koppeling van Turkse of Marokkaanse achtergrond met zwakke leerlingen en Chinese leerlingen met ijverig en slim, net zo goed omgekeerd kan zijn. De cijfers laten zien dat dat onzin is, zegt Dronkers. 
Het kon niet uitblijven dat degenen de geld verdienen en status ontlenen aan hun streven naar gemengde scholen zich gaan roeren. Vandaag in de Volkskrant dan ook een groot stuk waarin belanghebbenden pogen aan te tonen dat veel nationaliteiten in een klas juist goed is. Volgens onderzoeker Driessen, die een bureau heeft dat geld verdient aan de menging van culturen, zijn de verschillen tussen de etnische groepen niet zo groot dat je daarom gemengde scholen zou moeten ontmoedigen. ‘Het percentage allochtonen in een klas heeft een sterkere negatieve invloed op de prestaties. Dronkers relativeert ten onrechte ook de bepalende rol van het opleidingsniveau van de ouders weg.’ 
‘Ik ben voor gematigd heterogene scholen’, zegt Sjoerd Karsten, die ook belangen heeft. ‘Zorg vooral dat de opeenhoping van probleemleerlingen niet te groot is.’ Ander argument: een homogene groep is ook heterogeen. Want: "Niet alle Turken lijken op elkaar". Bij het marxisme duurde het 80 jaar voor de feiten het wonnen van het geloof. Kijken hoe lang de waan het dit keer uithoudt.

Bron: de Volkskrant