Rechts kabinet bedreigt de Nederlandse cultuur

Als er over een paar weken een kabinet van VVD, CDA en PVV wordt gesmeed, dan staat niet alleen de publieke omroep op scherp, maar wordt ook de Nederlandse cultuur ernstig bedreigd. Die mening is mediahistoricus Huub Wijfjes toegedaan.
Hilversum verwacht guur weer als de rechtse politiek het kabinet gaat vormen, zegt Wijfjes. Volgens hem focussen VVD en PVV alleen op de kosten van de publieke omroep, maar kijken ze niet naar de immateriële opbrengsten van deze voorzieningen. En die zijn volgens Wijfjes zeer groot.
De missie van de publieke omroep is om moeilijke informatie, zoals nieuws en achtergrond, toegankelijk te maken voor een breed publiek. En dan zijn er natuurlijk ook de programma’s op het gebied van cultuur en educatie, het Nederlands drama en een portie amusement. Dit wordt deels betaald uit 780 miljoen euro belastinggeld en is daarmee voor de hele samenleving bedoeld.
Wijfjes meent dat de Nederlandse publieke omroep de burgers veel waar geeft voor hun geld. Hij noemt de nieuws- en informatievoorziening van een zeer hoog niveau ‘en dat voor slechts een paar luttele centen per uitgezonden uur’. Volgens hem kunnen de commerciële zenders die kwaliteit niet evenaren, omdat daar geen geld beschikbaar voor is. ‘Mensen gaan de publieke omroep waarschijnlijk pas missen als deze verdwijnt, maar dan is het al te laat om de verschraling van de Nederlandse cultuur terug te draaien.’
Wijfjes vindt het treurig dat zowel overheid als samenleving niet voldoende beseft dat de Nederlandse publieke omroep het volgens internationale maatstaven erg goed doet. Hij weerspiegelt de pluriformiteit van de samenleving in ruime mate.
Kinderprogramma’s ziet de mediahistoricus als een belangrijk onderdeel van de publieke omroep. ‘Als de kinderprogrammering aan commerciële zenders wordt uitbesteed, blijven er waarschijnlijk alleen maar Amerikaanse tekenfilms over.’ Wijfjes beschouwt de programma’s op de publieke omroep voor de jeugdige kijkers als ‘het sieraad van Nederland’. Het jeugdjournaal bijvoorbeeld, dat al zo’n achtentwintig jaar bestaat, was in Nederland grensverleggend en daarmee zijn tijd ver vooruit . Het buitenland volgde het voorbeeld van Nederlandse producties voor kinderen. Wijfjes: ‘De kinderprogramma’s van Nederlandse bodem zijn van hoge kwaliteit. Ook op internationaal niveau zijn deze als Nederlands exportproduct erg geliefd.’ De commerciële zenders zullen hun vingers niet branden aan concepten als het Jeugdjournaal, Villa Achterwerk of Klokhuis, omdat ze veel meer geld kunnen verdienen aan amusement. ‘Mensen beseffen blijkbaar niet dat kwalitatief goede kinderprogramma’s op het spel staan met de geplande bezuinigingen’.

Bron(nen):   Rijksuniversiteit Groningen