Lanvin Petite voor de kleine prinses: toppunt van decadentie?

Afgelopen week lanceerde het Franse modehuis Lanvin haar nieuwe lijn voor meisjes van 5 tot 10 jaar. Veel roze, ruches en laagjes tule: droomkleding geshowd door schattige mini-vrouwtjes.

Toch oogstte Lanvin veel kritiek. Sommigen vinden het weggegooid geld: wie koopt er nu een zijden regenjas van een paar honderd euro voor een 5-jarige? Binnen 6 maanden is hij te klein, als je oogappeltje er intussen niet op gemorst heeft of er een scheur in zit. Anderen gaan nog een stapje verder en noemen het initiatief schandalig, onethisch, een toonbeeld van decadentie en doorgeslagen kapitalisme.

 Vreemd! Ontwerpers maken al sinds jaar en dag kinderkleding. In het Metropolitan Museum of Art kun je kinderkleding van Christian Dior uit de jaren ’50 zien. Claire McCardell, ontwerpster van sportkleding, maakte al moeder-dochter outfits in de jaren ’40. En het was Jeanne Lanvin (de oprichtster van het modehuis Lanvin) die een revolutie ontketende met de kleding die ze maakte voor haar dochter Marguerite. Lanvin had een kindercollectie nog voordat ze kleding voor volwassenen maakte.

Op dat moment werden de kinderen gekleed als mini-volwassenen. Voor meisjes betekende dat: ingesnoerd in korsetten, jurken met meerdere rokken, grote hoeden en kanten handschoenen. Lanvin maakte daarentegen losse jurken voor Marguerite waar ze zich makkelijk in kon bewegen, maar ze gebruikte de meest luxueuze stoffen: tafzijde, goud-gesponnen kant, tule en ze versierde haar ontwerpen rijkelijk met borduurwerk, zijden bloemen, kanten linten en veel ruches.

Ontwerp van Jeanne Lanvin uit 1919
Natuurlijk wil Lanvin met de nieuwe kindercollectie winst maken, maar je kunt het ook zien als een manier om hulde te brengen aan de traditie van Parijs’ oudste modehuis en aan de relatie die de ontwerpster had met haar dochter.

Ja, het zijn dure jurkjes, maar voor het clientèle van Lanvin (voor een dames T-shirt van Lanvin betaal je toch al gauw € 500,-) doet dat geen centje pijn. Zij zullen dat geld toch uitgeven aan hun kinderen, of het nu aan speelgoed is of aan mobiele telefoons of aan andere dingen die net zo ‘overbodig’ zijn als een koket jurkje. En anders zijn er nog Junior Jean Paul Gaultier, Armani Junior, Fendi, Dior en vele anderen.

Bron(nen):   Forbes