Oplossingen voor magnesium tekort

Magnesium is een belangrijk natuurlijk mineraal dat veel regelt in ons lichaam. Sterker nog: het is noodzakelijk om te kunnen leven! Daarom kan een tekort aan dit mineraal leiden tot nare symptomen. 

In deze blog leggen we uit waar magnesium belangrijk voor is in ons lichaam, de symptomen en oorzaken van een tekort en welke oplossingen er zijn. We hopen dat je aan het einde van deze informatieve tekst een beter idee hebt hoe tekorten ontstaan en wat je er allemaal aan kunt doen!

Waarom is magnesium belangrijk?

Zoals we al hebben aangegeven: magnesium is een noodzakelijk mineraal om te kunnen leven. Magnesium zorgt voor honderden processen in het lichaam, waaronder het volgende:

  • Energie halen uit voeding;
  • Spieren, zenuwen en bloedvaten ontspannen;
  • Andere mineralen en vitamines reguleren;
  • Weerstand bieden tegen stress en spanning;
  • Bloedsuikerspiegel op pijl houden;
  • Metabolisme beïnvloeden.

Symptomen van een magnesiumtekort

Een magnesium tekort kan zich uiten in verschillende symptomen. Een van de belangrijkste tekenen van een magnesiumtekort is een spasme van het ooglid. Daarnaast zijn de meest voorkomende symptomen vermoeidheid, stress, duizeligheid, hoofdpijn en problemen met de concentratie. Ook kun je last krijgen van darm- en nierproblemen, hartkloppingen, pijn in je voeten en zwakke, stijve spieren.

Het probleem is dat de symptomen niet altijd even specifiek zijn. Daarom is het vrij lastig om een tekort op te merken, aangezien veel van deze symptomen ook andere onderliggende oorzaken kunnen hebben.

Wat zijn oorzaken van een magnesiumtekort?

Als je lichaam een aantal dagen minder dan 280 gram magnesium per dag binnenkrijgt, spreken we van een magnesiumtekort. Er kunnen verschillende oorzaken zijn voor een tekort. Meestal ligt het aan het voedsel dat je eet. Magnesium vind je terug in veel groene groente, noten, granen en zelfs pure chocolade! 

Echter wordt de hoeveelheid magnesium dat terug te vinden is in voedsel wereldwijd minder door bodemuitputting. Planten nemen eenmaal niet meer de benodigde mineralen op uit de grond. 

Daarnaast kan een tekort ontstaan door stress, veel mentale inspanning, medicatie, een genetische aanleg en veel beweging.

Hoe kan ik mijn magnesiumtekort verhelpen?

Bij een tekort moet je magnesium binnenkrijgen via andere manieren. Je kunt magnesium in verschillende vormen innemen. Je kunt het bijvoorbeeld oraal binnenkrijgen door middel van voedingssupplementen. Magnesium in pure vorm is lastig door het lichaam op te nemen. Daarom raden wij magnesium citraat aan. Dit is een combinatie van magnesium en citroenzuur zout dat makkelijker door het lichaam opgenomen wordt. Magnesium citraat is verkrijgbaar in tablet en kauwtablet vorm.

Heb je misschien moeite met tabletten slikken? Dan is magnesium in poedervorm wellicht een betere optie. Deze poeder is eenvoudig op te lossen in water, thee of wat je maar drinkt! Een ideale oplossing dus.

Ook kun je speciale magnesium olie gebruiken om het magnesium via de huid te absorberen. Deze olie is het beste aan te brengen op de buik, voeten of onder de oksels. Op deze plekken wordt het magnesium namelijk het beste opgenomen.

Hoe lang voordat magnesium werkt?

Magnesium heeft korte en lange termijn resultaten. Op korte termijn geeft extra magnesium je een ontspannen gevoel. Ook vermindert het vrij gauw stress. Het herstellen van je magnesiumbalans duurt echter over het algemeen een stukje langer. Meestal moet je een paar maand suppletie gebruiken voordat dit balans is teruggekeerd. Je merkt na een tijdje dat je meer energie hebt, je je beter kunt concentreren en dat je huidconditie verbetert. 

Hopelijk hebben wij met deze blog je de diverse mogelijkheden laten zien om van je magnesiumtekort af te komen. Wij zijn geen medische experts en raden daarom ook aan om bij ernstige symptomen naar de dokter te gaan. Start vandaag nog met het herstellen van je magnesiumbalans!