Michelle Obama is een control freak

Toen Michelle Obama op de cover van Vogue kwam (in maart), gebeurde er iets onverwachts. Het waren niet de designers van het modeblad die beslisten hoe ze er uit zou komen te zien, het was Michelle Obama zelf die met haar staf besliste wat ze zou dragen, hoe haar haar moest worden gestyled en welke make up ze op moest. 
Ook bij het schieten van coverfoto’s voor andere bladen was dat het geval: Michelle controleert zelf wat er gebeurt en is de baas over haar eigen looks. En daar wordt dan keihard over onderhandeld. 
The New York Times probeerde er achter te komen welk imago Michelle aldus probeert te krijgen. 
In al de damesbladen waar ze aanvankelijk in werd geportretteerd, lag de nadruk erg op Michelle, de moeder; de vrouw die er alles aan doet het gezinnetje te laten wennen aan de nieuwe woning in Washington. En die dat nieuwe huis al snel openstelde voor gewone Amerikanen. 
Volgens de krant is er steeds koortsachtig overleg tussen de staf van Michelle en de communicatiestrategen van de president om maximaal effect te bereiken met haar publieke optredens. 
Zo viel de keus ondermeer op haar support voor mensen die vrijwilligerswerk doen en haar bijstand aan familieleden van militairen die elders op de wereld hun goede werken doen. Verder geeft ze geen kik als het gaat om raciale kwesties. Michelle is weliswaar zwart, maar ze moet net doen of ze wit is. 
Niemand kan ontkennen dat er in korte tijd grote successen zijn geboekt. Nog maar tien maanden geleden werd ze afgeschilderd als een valse zwarte heks. Nu is ze een zorgzame moeder en echtgenote die zelfs een zekere warmte wordt toegeschreven. En is ze nog populairder dan haar man. 
En dat, zo schrijft The New York Times, mede dankzij de enorme inspanningen van "the first lady’s team."

Bron(nen):   The New York Times