Zowaar: de inkomstenbelasting gaat omlaag

Als compensatie voor de strengere aflossingsregels en de beperking van de hypotheekrenteaftrek wordt het belastingtarief voor de hoogste inkomens verlaagd van 52 naar 49,5 procent. Dat onthult De Telegraaf dinsdag. De tweede en derde schijf worden geleidelijk verlaagd van 42 naar 38 procent. Niet de vroeg juichen: de verlaging gaat in 2018 in

Huizenbezitters met een hoog inkomen en vaak een hoge hypotheek worden getroffen door de hervormingen uit het woonakkoord. Het voorstel om dit te compenseren komt van VVD en D66 en wordt gesteund door PvdA, CU en SGP. Het geheel wordt bekostigd uit de hypotheekmaatregelen die worden doorgevoerd.

CDA en PVV die van verlaging van de belastingen hun hoofdpunt hebben gemaakt kunnen bijna niet anders dan het voorstel steunen

15 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Dead Silence

    Het gaat pas in 2018 in. Dan hebben zijn we alweer 5 regeringen verder, of geen enkele, omdat er geen gevormd kan worden. Gaap…

    • RhodBerth

      Ja, het is een zinloze maatregel enkel om de VVD wat te ‘gunnen’.
      2018 tot 2038: dat is politiek een eeuwigheid verder.

      (in antwoord op Dead Silence)
  2. Prikker

    Schaamteloos is het enige wat ik hierop kan zeggen…

    In crisistijd jaar op jaar de lagere inkomens en zwakkere groeperingen afknijpen om vervolgens de hogere inkomens op deze wijze te willen compenseren… ik heb er geen ander woord voor.

    • Dead Silence

      Schaamteloos is zien hoe mijn belastinggeld over de balk wordt gesmeten door incapabele bestuurders. Schaamteloos is meer dan de helft van je salaris af moeten geven, of eingelijk 80%. Schaamteloos is de rechtspraak hier in dit land. Schaamteloos is dat je voor de overheid crimineel bent als eerlijke hardwerkende burger. Schaamteloos is de bejaarden in hun stront laten liggen en geld uitgeven aan knuffelprojecten voor draaideurcriminelen. Schaamteloos is mensen die de kunnen en willen trekken, onthoofden, omdat je niet boven het maaiveld mag uitkomen. Schaamteloos in nivellering, op je reet liggen wordt beloond. Schaamteloos is dat ik aan mijn buitenlandse collega’s (PhD’s) niet kan uitleggen dat de belastingdruk hier zo hoog is en hun moet uitzwaaien omdat ze het land verlaten hierdoor….ik stop er maar mee, want anders ben ik over 3 weken nog aan het typen.

      (in antwoord op Prikker)
      • Jannie Ooms

        Wat bent u een ontzettend boze man. U bent kennelijk academicus, althans u hebt het over buitenlandse collega’s die dat zijn. U hebt dus op kosten van de belastingbetaler gestudeerd en nu vindt u het vreemd dat de Staat (alleen over de hoogste schijf) 52% belasting heft op uw inkomen? Waar haalt u die 80% vandaan, trouwens?

        Ik ben het met u eens hoor, dat er best nog wel iets mis is in ons land. Dat ons belastinggeld niet altijd zo wordt besteed zoals ik dat zou willen, en dat (veel van) onze bestuurders niet capabel zijn. We moeten helaas roeien met de riemen die we hebben.

        Als ik me zo verbitterd zou voelen als u, zou ik de politiek zijn ingegaan om te proberen de zaken te verbeteren.

        Of ik zou allang naar een ander land zijn verhuisd. Maar in welk ander land zou u als boze blanke academicus met een, naar ik aanneem, fors salaris dan wél willen wonen? Of is het misschien zo dat u in zo’n ander land net zo boos zou zijn, omdat ook daar dezelfde problemen spelen?

        (in antwoord op Dead Silence)
        • Dead Silence

          Ik ben inderdaad een academisch geschoolde persoon, dat ik blank ben maakt u er van, overigens. Ik heb 20 jaar lang op een boerderij gewerkt, letterlijk in de stront, weer en wind om mijn studie te bekostigen. Geen studieschuld, helemaal niets, allemaal zelf betaald. U heeft toch ook onderwijs gehad op kosten van de staat, of niet? En u heeft gelijk, ik ben heel, heel erg boos. De 80% haal ik uit 52 inkomstenbelasting, 21% BTW, accijnzen, wegenbelasting, energiebelasting, etc. Da’s onder de streep nog meer dan 80%. Probeer dat maar eens aan iemand uit te leggen. Niemand heeft daar begrip voor, behalve de fascisten in Brussel, de grootste kwaadaardige tumor van Europa. Ik heb vaak de neiging de politiek in te gaan, maar ik roei nog liever door de varkensmest dan dat ik me in de politiek verdiep. Dat politiek acteert tegen alle fatsoensnomen in die mijn lieve ouders mij hebben bijgebracht. Het zou mijn dood worden, of ik word door zoon gek als Volkert van der Graaff kapotgeschoten. Want met dat soort kakkerlakken heb je dan ook nog te maken. En dat hoeft niet met een verantwoordelijkheid voor een gezin.

          (in antwoord op Jannie Ooms)
          • RhodBerth

            Ik ben tegen de hoge belastingen in NL, maar de rekensommen die jij maakt kloppen niet.

            Als eerste betaal je pas 52% na 55000 euro.

            Ten 2e zijn er veel aftrekposten, zeker als je een eigen huis hebt. Effectief betaal je meestal pas 52% van alles wat je na de 75000 euro hebt verdiend.

            Verder kun je de 21% niet optellen bij de 52% inkomstenbelasting omdat je dan bruto en netto belastingen bij elkaar op gaat tellen. Het komt neer op zo’n 10% extra belasting (wat nog steeds heel veel is)

            Even goed om te zeggen: ja, de belastingen vind ik ook te hoog! (hoewel ik het er wel mee eens ben dat de rijken relatief en absoluut meer belasting betalen dan de minder rijken) (dat doen ze ook)

            Even de berekening, stel je verdient 100.000 euro (Dat is een hoog salaris, slechts enkelen verdienen dat).

            Laten we er vanuit gaan dat je een huis hebt van 4 ton met 5,5% hypotheekrente: 22000 op jaarbasis.

            Dan zijn er nog wat andere aftrekposten, arbeidskorting, etc. Laten we dat op 4000 euro stellen: totaal 26000 aan aftrek. Totaal belastbaar inkomen: 76000

            Daar betaal je 32184 euro belasting over. (over 4 schijven verspreid) (inclusief sociale lasten).

            Dan hou je dus 67816 euro over. (Je hebt tot nu toe dus 32,2% belasting beteaald!)

            Stel dat je die 67816 euro in Nederland besteed, dan betaal je nog eens BTW; 0% 6% en 21%

            Laten we zeggen dat je gemiddeld 15% BTW betaalt. (dat heb ik net verzonnen, geen idee wat het echte gemiddelde is)

            Dan betaal je 11770 euro aan BTW.

            € 32184 inkomstenbelasting + € 11770 BTW = 43954

            Dat is dus totaal 44% belasting over je totale bruto inkomen.
            Dat is veel te veel, maar gelukkig geen 80%

            Als we de discussie niet zuiver houden zullen we’m ook nooit winnen.

            (in antwoord op Dead Silence)
          • Dead Silence

            Je vergeet accijns op brandstof, energiebelasting (en BTW erover), eigen woning forfait, gemeentelijke belastingen, waterschapsbelasting, wegenbelasting BPM, etc. De 80% is wat aan de hoge kant, eens, maar 44% is het ook zeker niet. En de hypotheek, die heb ik al afgelost en mag over mijn netto spaargeld nog eens 1.2% betalen, omdat ik zuinig ben. Dus als ik alle heffingen op een hoop gooi, lokaal / nationaal, en alle heffingen over wat ik aankoop / doe, dan kom ik denk ik uit op 70%.

            (in antwoord op RhodBerth)
          • RhodBerth

            Ik ben een heleboel ‘vergeten’, behalve dan dat dat allemaal klein geld is. Accijnsen etc. heb ik wel meegenomen in de 15% BTW. Die schatting is ongetwijfeld aan de hoge kant, want we geven geen 100% van ons binnenkomende geld uit aan zaken die ons gemiddeld 15% BTW kosten.
            Dan zijn er ook nog allemaal verschillende subsidies en regelingen die ik er ook niet bij opgeteld heb.

            En als jij je hypotheek hebt afgelost dan is dat een persoonlijke keuze voor het wegschrijven van een groot stuk belastingvrijstelling.

            De belasting op je spaargeld is een deel van de rente die je ontvangt. 25% van de rekenrente. (Die op de lange termijn reeel is). Dat haalt dus eerder het percentage naar beneden.

            70%? Bij lange na niet.

            En die 44% was dus enkel bij een inkomen van 100.000 euro. Bij een lager inkomen wordt de belastingdruk alleen maar lager.

            (in antwoord op Dead Silence)
          • Piet Oud

            Vergeet niet dat de huizen ook duurder worden door die aftrekposten, dus dat als belastingvoordeel zien vind ik erg overdreven.

            (in antwoord op RhodBerth)
          • Jannie Ooms

            Ik zie dat ik u mijn verontschuldigingen moet aanbieden omdat ik in mijn onbezonnenheid dacht dat u blank was. Kennelijk is dat niet het geval, anders zou u er niet zo’n punt van maken. U bent dus een niet-blanke boze man. Zo, dat is ook weer rechtgezet.

            Overigens hebt u uw studie natuurlijk niet zelf bekostigd: de Staat betaalde het leeuwendeel. Dat u 20 jaar in de stront hebt gestaan om naast (of tijdens) de studie in uw levensonderhoud te voorzien, getuigt van karakter. Dat dan weer wel.

            (in antwoord op Dead Silence)
      • Prikker

        Ik zie dat je het met me eens bent.

        (in antwoord op Dead Silence)
    • RhodBerth

      De verlagingen gaan pas vanaf 2018 geleidelijk in.
      Dan is de crisis allang voorbij.

      Overigens krijgen de lagere inkomens en de zwakkere groepen hun geld van deze zelfde rijke mensen. Het is niet meer dan logisch dat de groepen die alles bekostigen, en in crisistijd veel meer belasting zijn gaan betalen, na de crisis weer minder belasting hoeven te betalen.

      (in antwoord op Prikker)
      • Prikker

        De crisis is dan -hopelijk- voorbij maar de afknijpingen van de zwakkere groepen blijven dan nog steeds van kracht.
        Bovendien moeten de belastingtarieven voor de hoogste inkomens eerder verhoogd worden dan verlaagd.
        Dat dit kabinet nu al bezig is de belastingdruk van de hoogste inkomens te verlagen is ongehoord. We zijn de crisis nog lang niet uit.
        Nog nooit in de laatste 50 jaar was de belastingdruk voor de hoogste inkomens zo laag en zitten we zo diep in de crisis. M.a.w. de rekening voor de crisis wordt aan de verkeerde groep gepresenteerd en afgewenteld.

        Ter info, belastingtarieven :
        1970 Laagste= 1,7% Hoogste= 72%
        1990 Laagste = 35% Hoogste = 60%
        2013 Laagste = 37% Hoogste = 52%

        (in antwoord op RhodBerth)
    • utsjaermets

      Prikker, ik betaal nu 52% (en dat vind ik helemaal niet erg) en ik vind het ook schaamteloos. Zorgen voor de ‘zwakkeren’ is een teken van beschaving !

      (in antwoord op Prikker)

Reacties niet toegestaan