Dictator denim: spijkerbroek uit Noord-Korea

Het idee om spijkerbroeken uit Noord-Korea te gaan verkopen kwam voort uit verveling en de nodige drank, maar het werd snel realiteit. Voor ze het wisten waren drie jonge Zweden belangrijke zakenpartners van het meest geïsoleerde land ter wereld.
Der Spiegel vertelt ‘het ware verhaal’ van de drie jongens. Hoe het begon als een grap, die door de Noord-Koreanen echter buitengewoon serieus werd genomen. Waarna in november vorig jaar de eerste zending spijkerbroeken arriveerde van hun nieuwe Noko-merk , inderdaad een afkorting van Noord-Korea.
Met twee verschillen modellen Kara en Oke – inderdaad afkomstig van het woord karaoke – die beiden alleen in het zwart worden geleverd. Dat laatste omdat de drie Zweden tijdens hun bezoek aan Noord-Korea aarzelingen hadden gemerkt als het ging om het produceren van blauwe spijkerbroeken, kennelijk omdat die teveel associaties opriepen met erfvijand Amerika.
Op één ding hadden de Zweden evenwel niet gerekend. Winkelketens wilden hun Noko-jeans niet verkopen. Ze voorzagen een publieke debat over de vraag onder wat voor arbeidsomstandigheden de jeans waren gemaakt en over de vraag inhoeverre de dictatuur door de broekenbusiness in stand wordt gehouden – een debat dat inmiddels inderdaad op gang is gekomen.
De drie jonge Zweden zijn nu maar een eigen Noko-winkel in Stockholm begonnen, inclusief een klein museum over Noord-Korea. Het commentaar van Der Spiegel: "Ze hebben in Pyongyang veel geleerd over propaganda."

Bron(nen):   Der Spiegel