Is er eigenlijk wel een aswolk? Of is het een vondst uit Brussel?

De as-wolk is een constructie, die slechts bestaat in de computersimulatie van de Europese luchtvaartautoriteit, Eurocontrol. Het is een bureacratische, Brusselse gaswolk, geen echte IJslandse gaswolk. Dat is een geluid dat begint op te klinken uit de hoek van boze luchtvaartmaatschappijen. De topman van Air Berlin, de op één na grootste Duitse luchtvaartmaatschappij, zegt dat alle besluitvorming tot nu toe slechts zijn gebaseerd op computersimulaties en berekeningen, en dat er in Duitsland nog geen enkele weerballon is opgelaten om te meten of er daadwerkelijk vulkaanas in de lucht zit.
Niki Lauda, directeur van prijsvechter Flyniki, gelooft er ook niet veel van dat er as hangt boven Oostenrijk en hij wil vliegen.

Bovendien verwijzen luchtvaartbedrijven naar de proeven die zaterdag door Air France-KLM en door het Duitse Lufthansa zijn gedaan. Daarbij zijn op verzoek van EU-functionarissen met Boeings proefvluchten gemaakt boven Nederland en Duitsland tot op een hoogte van tien kilometer. Na afloop is bij controle van de motoren en het toestel geen enkele schade geconstateerd.

Zondag wordt de inspectie aan de proef-toestellen voortgezet, en worden nieuwe testvluchten gedaan, maar KLM en Lufthansa dringen al aan op toestemming om gestrande lege toestellen elders uit Europa naar Amsterdam of Frankfurt te mogen vliegen.

De Finse luchtmacht heeft foto’s vrijgegeven van de schade die is ontstaan aan motoren van vliegtuigen die in de lucht waren een paar uur voor het vliegverbod werd ingesteld. Volgens de Finnen treedt dus wel degelijk echte schade op als je door de wolk vliegt. Link.  De Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) wil dat er weer gevlogen gaat worden. Volgens de VNV kunnen de dienstregelingen in elk geval gedeeltelijk worden hervat.

Uit testvluchten van KLM en Lufthansa blijkt volgens de pilotenorganisatie dat er zo weinig asdeeltjs in de atmosfeer zitten dat er geen gevaar is.

De VNV roept de overheden op om samen met de luchtvaartmaatschappijen en de vliegtuigfabrikanten procedures vast te stellen voor veilig vliegen. Gedacht wordt aan aangepaste vlieghoogtes en -routes, alleen vliegen bij daglicht en technische controles na elke vlucht.

Bron(nen):   Radio Nederland  Die Welt  Focus