Snelheidsgrens: het wordt inderdaad 139 km/uur

De VVD wil dat er op een paar plaatsen 130 kilometer per uur mag worden gereden. In de praktijk zou dat 139 zijn, omdat de politie een marge heeft voor mag worden bekeurd. De Tweede Kamer denkt dat die marges omlaag kunnen.  Onmogelijk volgens experts in De Pers. Het onderzoek dat minister Melanie Schultz laat doen naar de flitsmarges is zinloos.
De flitspalen en laserguns kunnen afwijkingen bevatten. Daarom hanteert het OM een foutmarge van 3 procent. Volgens haar woordvoerder ziet Schultz aanknopingspunten in die ‘technische marge’.Deskundigen denken daar anders over. ‘Dan kun je een hoop rechtszaken verwachten, want er ligt uitgebreide jurisprudentie van de Hoge Raad op dit gebied’.
Politiemeetmiddelenexpert David Stam van het NMI is het daar mee eens en zegt dat alleen in het laboratorium met heel kleine foutmarges van 1 procent kan worden gewerkt. ‘In de praktijk moet je 3 procent aanhouden, omdat er afwijkingen optreden door bijvoorbeeld weersomstandigheden.’
Als je op de ondergrens en flitsmarge niet kan beknibbelen, biedt een geavanceerdere flitser mogelijk uitkomst: eentje zo scherp dat een 3-procentsmarge overbodig is. Schultz beloofde het te onderzoeken, maar zal ook hier teleurgesteld worden. Die hightech flitsapparatuurbestaat gewoon niet. ‘Er zijn geen meetmiddelen die eraan voldoen’, zegt Stam. Veelzeggend, want het meetinstituut is dé internationale autoriteit op het gebied van apparatuur van snelheidcontroles.
Dat die 130 in de praktijk 139 betekent, valt slecht in de Kamer, ook bij coalitiegenoot CDA. Vandaag wordt hier met Schultz verder over gesproken. Tijd voor een monsterlijk Haags compromis waarin de marges niet hoeven te worden aangepast, automobilisten onbestraft 130 mogen rijden en niet bijna 140? Dat kan, door de maximumsnelheid op 127 kilometer per uur te zetten. Je krijgt dan een bon als je 131 rijdt en de flitser 136 aangeeft.

Bron(nen):   De Pers