Nederlandse ambassade in Parijs gaat commercieel

Nederlandse ambassadeurs moeten zich van minister van Buitenlandse Zaken Uri Rosenthal meer gaan richten op economische onderwerpen. Volgens Rosenthal moeten de werkzaamheden van de diplomatieke dienst ‘dynamischer en flexibeler’.
‘Onze man in Parijs’, Hugo Hans Siblesz, laat over dat ministeriële decreet geen gras groeien. Hij wil onderzoeken of hij in zijn ambtswoning ‘tegen (interessante) commerciële tarieven’ exclusief wijn van Nederlandse wijnproducenten in Frankrijk kan schenken tijdens dineetjes, recepties, lunches en seminars.
In een oproep op de site voor Nederlanders in Frankrijk nodigt hij Nederlandse wijnproducenten in Frankrijk uit om in juli aan een proeverij deel te nemen in zijn ambtswoning.
Wie in de jury zitten blijft onvermeld. Gezien de bezuinigen die Rosenthal voor het ministerie heeft aangekondigd, zullen waarschijnlijk Hare Majesteits loopjongens- en meisjes de Bordeaux en Bourgognes in de mond laten rollen en beslissen wie de winnaars worden. Die krijgen een tweejarig contract aangeboden voor levering van een bepaalde hoeveelheid wijn aan de ambassadeur.

‘Het uitdragen van Nederlandse prestaties en de bevordering van Nederlandse economische belangen in Frankrijk zijn belangrijke taken van de Nederlandse ambassade te Parijs’, schrijft Siblesz. ‘In wijnland Frankrijk is er nauwelijks een mooier symbool van Nederlands-Franse economische samenwerking denkbaar dan wijn die Nederlandse boeren op Franse grond produceren.’
Toch een leuk vak: ambassadeur.

Bron(nen):   Nederlanders.fr