FD: Geert Wilders heeft zich geregistreerd als merk. Bijverdienste?

De Partij voor de Vrijheid (PVV) heeft de naam Geert Wilders tot tweemaal toe laten registreren als woordmerk. Dit blijkt – schrijft het FD – uit deponeringen bij het Benelux Merkenregister.
Daarmee is Wilders de eerste levende politicus die een merk is. De vraag is: waarom? En het enige logische antwoord is: om er geld uit te slaan.
Zelf zegt de PVV dat het is om misbruik te voorkomen. Maar aangezien Geert Wilders een persoonsnaam is is dat niet nodig; daarvan mag een ander geen commercieel gebruik maken.
Tobias Cohen Jehoram, hoogleraar Intellectueel Eigendom en partner bij advocatenkantoor De Brauw Blackstone Westboek: "Wilders zou dus bijvoorbeeld bepaalde commerciële lobbydiensten moeten gaan aanbieden, en dat is juist wat je als politicus niet geacht wordt te doen. Een politicus zou niet te koop mogen zijn.’
In juli 2010 werd het woordmerk Geert Wilders vastgelegd voor zes klassen (categorieën), waaronder nummer 45: juridische diensten en lobbying. Op 10 juni 2011 volgde een tweede deponering voor onder meer klasse 31: zaaizaden, levende planten en bloemen.
Afgelopen februari doopte Wilders een nieuwe tulp met zijn naam. Of dit betekent dat de partij de tulp commercieel gaat exploiteren, wilde de PVV in een mail aan deze krant niet zeggen.
Wilders is niet de eerste politicus die wordt ‘vermerkt’. Maar het merk ‘Pim Fortuyn’ werd pas gedeponeerd na Fortuyns dood.

Bron: Het Financieele Dagblad

Bron(nen):   Het Financieele Dagblad (betaald)