Grote studie toont enorme omvang van Russische inmenging bij Amerikaanse verkiezingen

Facebook kreeg de zwarte piet toebedeeld in het schandaal van de Russische inmenging bij de Amerikaanse verkiezingen in 2016. Terecht, maar de Russen gebruikten net zo goed andere grote sociale media, blijkt uit een nieuwe studie, waarover The Washington Post schrijft.

Onderzoekers van het Computational Propaganda Project van de universiteit van Oxford en van netwerkanalysebureau Graphica bestudeerden miljoenen berichten die in die periode op Google, Twitter en Facebook verschenen. “Duidelijk is dat alle berichten ten voordele van de Republikeinse partij waren – en in het bijzonder Donald Trump’’, klinkt het in het rapport. “Trump wordt het meest vernoemd in campagnes die zich richtten tot conservatieven en rechtsgezinde kiezers, terwijl de berichten deze groepen aanmoedigden om zijn campagne te steunen. De voornaamste groepen die niet Trumpgezind waren, kregen berichten die probeerden om verwarring te zaaien, de aandacht te verleggen en uiteindelijk mensen te ontmoedigen om te gaan stemmen.’’

De onderzoekers stellen dat de Russen conservatieve Amerikanen aanzetten om hun mening te geven over onder meer de wapenwet en immigratie, terwijl Afro-Amerikaanse en meer links georiënteerde kiezers verkeerde informatie te zien kregen over hoe ze konden stemmen. Facebook bleek erg efficiënt. De twintig populairste pagina’s die door Russen werden beheerd, genereerden samen 39 miljoen likes, 31 miljoen shares, 5,4 miljoen reacties en 3,4 miljoen comments. Zo bereikten de Russische campagnevoerders 126 miljoen mensen. Maar ook Instagram werd ingezet. Daarmee zijn nog eens 20 miljoen bereikt. Verder gebruikten de Russen Pinterest en YouTube voor hun pro-Trumpcampagne.

De onderzoekers hekelen tenslotte de reactie van de grote sociale media. Die was “laat en ongecoördineerd” klinkt het. Ook brachten ze de autoriteiten niet adequaat op de hoogte en maakten ze het onafhankelijke onderzoekers erg moeilijk.

Bron(nen):   The Washington Post  AD