Leraren boos: kinderen leren mogelijk straks geen breuken meer

Een commissie heeft aan de minister van onderwijs geadviseerd om het rekenen met breuken uit het curriculum te halen. Dat meldt de Telegraaf.

Voor wie gewoon hoofdrekenen heeft geleerd op de basisschool lijkt het onhandig als je niet weet wat een breuk is, toch is dat echt het advies van het ontwikkelteam Rekenen & Wiskunde dat de minister raad geeft.

Volgens de krant vindt de commissie het lesprogramma ‘overladen’ en moet er meer tijd worden besteed aan het rekenen met kansen. Breuken zouden pas op de middelbare school aan de orde moeten komen voor ‘wie het relevant is’. De commissie wil dat rekenonderwijs meer is toegepast op de dagelijkse praktijk.

Deskundigen vinden het maar niets. Emeritus hoogleraar wiskunde Jan van de Craats noemt de voorgestelde wijziging zelfs ‘volstrekt verwerpelijk’. Leraren stellen dat het leren van breuken ‘een makkelijk te halen doel is’. Het levert dus weinig tijdwinst op om het te schrappen.

 

Bron(nen):   De Telegraaf